
18 september 2024
15 oktober 2025 1 minuten lezen
Het CDA Zuid-Holland blijft zich inzetten voor een betere balans tussen de economische waarde van de luchtvaart en de leefbaarheid voor mens en milieu. Snelle en betrouwbare internationale treinverbindingen kunnen helpen korte vluchten binnen Europa terug te dringen. Dat betekent minder vliegtuigen én minder geluidsoverlast voor omwonenden.

Snelle en betaalbare internationale treinverbindingen zijn een goed en bewezen alternatief voor korte vluchten in Europa. Dáár moeten we vol op inzetten.
Michel Rogier
Fractievoorzitter
Als provincie willen we het Rijk aansporen die balans serieus te nemen. De lopende studie naar de maatschappelijke kosten en baten van Rotterdam The Hague Airport is daarvoor een belangrijke basis. Ook bij de zienswijzen rond het nieuwe Luchthavenbesluit blijft het CDA aandacht vragen voor omwonenden die overlast ervaren, ook buiten de officiële geluidscontouren. Geluid houdt immers niet op bij een lijn op de kaart.
Een motie om de geluidshinder rond Schiphol terug te dringen door onder andere het aantal nachtvluchten te verminderen werd door het CDA mede ondertekend. Vooral voor inwoners van de Duin- en Bollenstreek zou dit moeten leiden tot minder overlast.
“De luchtvaart is belangrijk voor onze economie, maar moet wel verduurzamen: minder CO₂-uitstoot, minder geluid en minder stikstof,” zegt fractievoorzitter Michel Rogier.
Statenlid Bas Nootenboom is blij met de toezegging van de gedeputeerde dat hij zich gaat inzetten voor meer internationale passagierstreinen tussen Zuid-Holland en Noordrijn-Westfalen. “Betere treinverbindingen met onze buurlanden zijn een belangrijke stap om korte vluchten terug te dringen en reizigers écht een duurzaam alternatief te bieden.”
Dankzij het CDA is dit onderwerp inmiddels ook bij onze Europese fracties onder de aandacht gebracht. Zo werken we stap voor stap aan minder overlast en een duurzame toekomst voor onze regio.

18 september 2024