30 maart 2023

Internationale Klimaatstrategie moet concreter

Klimaatverandering vraagt om concrete oplossingen en een concrete inzet van Nederland. De problemen die ontstaan door veranderingen in het klimaat vragen om een internationale inzet. Daarom heeft Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch tijdens debat internationale klimaatstrategie benadrukt dat er wat het CDA betreft ook internationaal wordt ingezet op concrete acties.

Watertekorten of juist overschotten zijn vaak de oorzaak van conflicten, hongersnoden en natuurrampen. Door klimaatverandering wordt goed watermanagement steeds belangrijker. Afrika wordt door verdroging geconfronteerd met steeds moeilijkere landbouw, terwijl de bevolking groeit. De voedsel- en bestaanszekerheid van complete gemeenschappen staat daardoor onder druk. Er is dus internationale inzet op water en watermanagement nodig om conflicten te voorkomen.

Om klimaatverandering tegen te gaan is hernieuwbare energie nodig. Als elk land alleen uit eigen belang handelt, ontstaat het risico dat kwetsbare landen worden uitgeput. Het CDA vindt dat de lokale gemeenschappen meeprofiteren van duurzame energiebronnen en ook grondstoffen hebben voor de eigen energietransitie.

Om financiële ondersteuning zo gericht mogelijk te laten landen, vindt het CDA dat moet worden ingezet op samenwerking tussen overheden en bedrijven en op het maatschappelijk middenveld. Daarvoor is een strategie nodig die middelen per doelstelling toewijst.

Kortom, er is concrete actie nodig. Daarom moet het kabinet met een concrete uitvoeringsagenda komen, naast de ambitieuze plannen.