Vragen van de leden Kuik (CDA) en Bikker (CU) aan de minister van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over het bericht << Gevaar loert voor Oekraïense vluchtelingen: ’Prostitutie, gedwongen adoptie en uitbuiting’ >>.

Vraag 01:
Bent u bekend met het bericht << Gevaar loert voor Oekraïense vluchtelingen: ’Prostitutie, gedwongen adoptie en uitbuiting’ >>?*

Vraag 02:
Welke maatregelen worden genomen om te voorkomen dat Oekraïense vluchtelingen slachtoffer worden van uitbuiting en mensenhandel?

Vraag 03:
Ziet u net als wij het grote belang van coördinatie, registratie en screening van de opvang van Oekraïense vluchtelingen om toezicht te houden op goede opvang? Bent u het met ons eens dat een speciale opvangambassadeur hierbij een rol kan spelen, iemand die overzicht heeft en houdt en kan (laten) ingrijpen als dat nodig is?

Vraag 04:
Wat is uw inschatting van de manier waarop dit nu is geregeld? Hoe kan dit worden verbeterd?

Vraag 05:
Ziet u met ons het gevaar dat op de loer ligt als er onduidelijke regie en screening is in het geval dat particulieren zelf Oekraïners ophalen?

Vraag 06:
Op welke manier(en) wilt u de goede initiatieven stimuleren maar wel de veiligheid van gevluchte Oekraïners waarborgen?

Vraag 07:
Herkent u de signalen dat op sociale media wordt gevraagd naar Oekraïense vrouwen voor de seksindustrie, maar ook naar huwelijkskandidaten?

Vraag 08:
Welke signalen zijn er tot nu toe gemeld en/of bekend? Welke acties kunnen hierop worden ingezet? Hoe werkt u samen met CoMensha, het Coördinatiecentrum tegen Mensenhandel, en andere partners?

Vraag 09:
Mensenhandel is een haaldelict, maar in hoeverre wordt er ook actief gezocht naar uitbuiting van Oekraïense vluchtelingen? Wordt hierbij ook specifiek naar branches gekeken?

Vraag 10:
Kunt u aangeven op welke termijn de Europese Commissie met een plan komt om mensenhandel en uitbuiting van vluchtelingen te voorkomen?

* Telegraaf, 29 maart 2022