07 maart 2017

Minder marktwerking in de zorg

Zorg draait om aandacht. De aandacht die patiënten krijgen, maar ook de aandacht die zorgverleners kunnen geven. Veel mensen maken zich zorgen: blijft de zorg nog wel betaalbaar, is er later nog wel voldoende zorg voor iedereen, hoe kunnen we de bureaucratische rompslomp en regels verminderen. Die zorgen zijn terecht.

Het CDA wil minder marktwerking in de zorg en meer ruimte voor samenwerking. Dat zal leiden tot een fors lager eigen risico. Wij willen niet dat de zorgverzekeraar op de stoel van de arts of de verpleegkundige gaat zitten. De budgetpolis moet worden afgeschaft. Er moet een einde aan de wildgroei in polissen komen. Het CDA wil ook dat er een verbod komt op winstuitkering in ziekenhuizen en bij zorgverzekeraars. Geld dat voor zorg bedoeld is, moet in de zorg blijven. Aandacht voor de patiënt moet centraal staan.