31 mei 2016

Antwoorden op vragen over Nieuwe drug vervangt de zware XTC-pil

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Bruins Slot (CDA) en Van Toorenburg (CDA) over het bericht 'Nieuwe drug vervangt de zware XTC-pil'.

1. Bent u bekend met het bericht 'Nieuwe drug vervangt de zware XTC-pil' 1) en het rapport van het Trimbos Instituut over 4-FA? 2)

Ja.

2. Welke risico's voor de gezondheid gaan er gepaard met het gebruik van 4-FA, ook wel 'XTC-light' genoemd?

In 2015 heeft het CAM (Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs, een multidisciplinair samengestelde commissie van drugsexperts) een quick scan uitgevoerd naar de werking, gebruik en risico’s van het middel 4-fluoramfetamine (4-FA) (http://rivm.nl/dsresource?type=pdf&disposition=inline&objectid=rivmp:276835&versionid=&subobjectname).  Op basis van farmacologie en gebruikerservaringen lijkt het middel qua effect het midden te houden tussen amfetamine en MDMA. Dit effect wordt vooral omschreven als stimulerend en in mindere mate eufoor. Gezondheidsrisico’s zijn: uitputting, misselijkheid, braken, hoofdpijn, verwardheid, duizeligheid en hartkloppingen.

3. Wat is er inmiddels bekend over de gezondheidsrisico's van het gebruik van 4-FA op de middellange en lange termijn? Op welke wijze wordt onderzoek gedaan om meer inzicht te krijgen in de gezondheidsrisico's van dit middel op middellange en lange termijn?

4. In welke mate treedt er bij gebruik van 4-FA psychologische of lichamelijke verslaving op?

3 en 4

Het gebruik van 4-FA is nog betrekkelijk nieuw en van beperkte omvang: er is dan ook nog geen onderzoek beschikbaar over de gezondheidsrisico’s op de middellange en lange termijn, inclusief het risico op verslaving. Dit bleek niet alleen uit de quick scan van het CAM, maar ook uit de recente publicatie van het “WHO-Expert Comittee on Drug Dependence”.  De experts concluderen in het rapport dat het, gezien het huidige gebrek aan gegevens over afhankelijkheid, misbruik en risico’s van 4-FA voor de volksgezondheid, aan te bevelen is om 4-FA niet onder internationale controle te plaatsen, maar het middel wel te blijven monitoren (http://www.who.int/medicines/access/controlled-substances/ECDD_37th_Report_FINAL_prelayout.pdf?ua=1).

In Nederland wordt het gebruik van 4-FA gemonitord via het DIMS ( Drugs Informatie en Monitoring Systeem) en de daaraan verbonden MDI (Monitor Drugs Incidenten) en  Meldpunt Nieuwe Drugs. Ook het NVIC (Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum) registreert meldingen van gezondheidsincidenten waarbij 4-FA mogelijk een rol speelt. Tot slot worden gegevens over gebruik verzameld door het Trimbos-instituut via het nu lopende Groot Uitgaansonderzoek, dat in september gereed is.

5. Op welke wijze wordt er via publieksvoorlichting gewezen op de gevaren en onderschatte risico's van het middel 4-FA?

De voorlichting over 4-FA verloopt via de reguliere kanalen voor drugsvoorlichting, zoals via de diverse websites en preventieafdelingen van de instellingen voor verslavingszorg en het Trimbos-instituut.

6. Bent u voornemens het middel 4-FA te verbieden op grond van de Opiumwet? Zo ja, wanneer verwacht u maatregelen te treffen? Zo nee, waarom niet?

Op basis van de quick scan van het CAM uit 2015 en de aanbeveling van het WHO-Expert Committee uit 2016 zie ik vooralsnog geen aanleiding om 4-FA onder de Opiumwet te brengen. Het middel wordt gemonitord, zoals beschreven bij het antwoord op de vragen 3 en 4.  Het CAM zal dit jaar bekijken of er aanleiding is de quick scan te actualiseren.

1) http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/detail/4292987/2016/05/02/Nieuwe-drug-vervangt-de-zware-xtc-pil.dhtml

2) https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=1568