12 juni 2014

Bruins Slot: Laat mensen zelf bepalen wie inzage in hun zorggegevens krijgt

Patiënten moeten zelf kunnen bepalen welke zorgverleners zij in- of uitsluiten van toegang tot hun medische gegevens. Dat vindt het CDA. Kamerlid Hanke Bruins Slot heeft dit deze week bepleit bij het debat over ICT en Zorg. “Het is nu nog niet te overzien welke mogelijkheden er over 10 jaar zijn. Als patiënten nu toestemming geven aan  de aangesloten zorgverleners om de gegevens in te mogen zien, dan moet dat niet betekenen dat iedere nieuwe zorgverlener automatisch ook toestemming krijgt.” Een voorstel voor een systeem voor gegevensuitwisseling, het EPD, sneuvelde eerder in de Eerste Kamer. Nu gaan zorgverleners zelf systemen ontwikkelen om de gegevens met elkaar uit te kunnen wisselen.

Het CDA vindt uitwisseling van zorggegevens belangrijk voor goede zorg. Maar dat moet wel veilig gebeuren en patiënten moeten kunnen beslissen wie wat te zien krijgt. Bovendien is het belangrijk dat patiënten altijd zelf ook inzage in hun dossier kunnen krijgen. Het CDA heeft voorstellen gedaan om zorgverzekeraars die misbruik maken van medische gegevens van hun verzekerden, zwaar te straffen.