11 april 2014

Bruins Slot: Medewerker in meldkamer moet medisch opgeleid zijn

Medewerkers in een meldkamer die beslissen over het uitsturen van ambulances moeten medisch opgeleid zijn. Zij kunnen een betere inschatting maken van een situatie, en zo de juiste ambulance met de juiste aanwijzingen naar een noodgeval sturen. Dat vindt CDA-kamerlid Hanke Bruins Slot. “Een medisch opgeleide meldkamermedewerker kan levens redden. Ambulancepersoneel heeft een bijzonder beroep. Ze moeten op alles voorbereid zijn en van alle markten thuis zijn. Er zijn verschillende soorten ambulances, die voor verschillende soorten noodgevallen kunnen worden ingezet. Dat vergt een goede inschatting.”

De ambulancezorg kwam deze week ter sprake bij een debat met minister Schippers. In dit debat wees Bruins Slot ook op de problemen met de ambulancezorg in een deel van de grensstreek, zoals in Gelderland. Nederlandse ambulances mogen namelijk wel in Duitsland hulp verlenen, maar Duitse ambulances mogen dat niet in Nederland. “Dit gaat ten koste van goede hulpverlening. De minister heeft toegezegd om met haar Duitse collega’s in gesprek te gaan om met een praktische oplossing te komen, heel verstandig”. Na de zomer informeert de minister de Tweede Kamer hierover.