Tijdens een grande finale van het CDA-partijcongres in Nijmegen werden onder leiding van Tweede Kamerlid Anne Kuik de CDA-ministers en -staatssecretarissen op het podium aan de leden voorgesteld:Hugo de Jonge: minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en vice-premierWopke Hoekstra: minister van FinanciënAnk Bijleveld: minister van DefensieFerdinand Grapperhaus: minister van Justitie en VeiligheidMona Keijzer: staatssecretaris Economische Zaken en KlimaatRaymond Knops: staatssecretaris Binnenlandse Zaken en KoninkrijksrelatiesDe Jonge benadrukte dat het motto van het kabinet, ‘vertrouwen in de toekomst’, een serieuze opdracht is, omdat veel Nederlanders zich juist zorgen maken over de toekomst. De Jonge beschreef zijn eerste weken als ‘een achtbaan van mooie momenten’.Ank Bijleveld ervaart het ministerschap als een bijzondere verantwoordelijkheid. ‘Blijf jezelf, maar ga wel meteen aan de slag met het regeerakkoord’, adviseerde ze desgevraagd haar collega’s.Wopke Hoekstra noemt als kracht van het regeerakkoord dat in allerlei belangrijke zaken geïnvesteerd gaat worden. ‘Maar het geld is niet van de politiek maar van alle Nederlanders. We zijn verplicht om daar goed mee om te gaan.’Ferdinand Grapperhaus realiseert zich dat hij zeer veel uren zal gaan draaien als minister, maar ziet daar bijzonder naar uit. ‘Het ministerie van justitie is een geweldig ministerie met bijzonder betrokken medewerkers. Voor mij komt een jongensdroom uit: dat ik - op de goede manier - heel veel met de politie mag omgaan.’Mona Keijzer maakte de overstap van het Kamerlidmaatschap naar het staatssecretarisschap. ‘Ik ben erg blij dat ik me volledig in kan zetten op het mkb. Dat is ontzettend belangrijk. Het mkb is het fundament van de Nederlandse economie.’Raymond Knops ervoer de eerste week als ‘een halfjaar’, zo dynamisch was het. ‘Ik krijg er enorm veel energie van. Ik kan een boek schrijven over de eerste week!’