07 juli 2023

De toenemende kracht van China op het wereldtoneel

De CDA buitenlandcommissie publiceert met gepaste trots een update van de China-visie van de partij. In het stuk "De toekomende kracht van China op het wereldtoneel" ligt de nadruk op de veranderingen die hebben plaatsgevonden sinds 2019, toen het CDA haar laatste China-visie publiceerde. Een zelfbewuster China heeft zich in de afgelopen jaren assertiever opgesteld richting Hong Kong, Taiwan, en op het wereldtoneel meer algemeen, terwijl president Xi aan een ongekende derde termijn als president begonnen is.

In het stuk roepen de samenstellers, commissieleden Robbert van Eerd en Marhijn Visser, op tot meer realisme in de benadering van China, met name op economisch, technologisch en strategisch gebied. Kritieke infrastructuur zoals havens en energie, grondstoffen(verwerking) en de bescherming van geavanceerde technologieën verdienen hierbij in het bijzonder de aandacht. Daarnaast wordt ook China's belangrijke rol onderstreept in thema's zoals klimaatverandering of pandemie-bestrijding. Naast het verminderen van strategische afhankelijkheden, wordt het belang benadrukt om de relaties met andere democratieën in de wereld verder te versterken, bijvoorbeeld in India en ASEAN-landen in Azië, maar ook met Afrika en Latijns-Amerika.

Het China visiestuk 2023 borduurt hiermee voort op o.a. het werk van CDA Europarlementslid Tom Berendsen in Brussel (onlangs benoemd tot rapporteur Europese Havenstrategie) en Tweede Kamerlid Derk Boswijk, die in het laatste China-debat in deze context aandacht vroeg voor de dramatische opkomst van Chinese elektrische auto's in Europa, maar die ook de link legde tussen de activiteiten van China in Afrika en onze eigen Nederlandse Afrika-strategie.