31 januari 2022

Bernard de Jong stopt als Hoogheemraad

Afgelopen week kregen wij van onze hoogheemraad, Bernard de Jong, het volgende bericht:

Ik heb mijn functie als hoogheemraad van de Stichtse Rijnlanden neergelegd door persoonlijke omstandigheden die samenhangen met de ontwikkeling van mijn gezondheid.  Het was een voorrecht om de afgelopen 7 jaren als dagelijks bestuurder het waterbeheer in Utrecht en omgeving te dienen.

Ik heb dat altijd gedaan vanuit de CDA-gedachte dat we onze aarde niet van onze voorouders hebben geërfd, maar te leen hebben van onze kinderen en kleinkinderen.  De opgaven van het waterschap om hoofd te bieden aan de klimaatontwikkeling en de gevolgen daarvan voor het waterbeheer is een bij uitstek CDA-opgave waarin “Rentmeesterschap” en “Gespreide Verantwoordelijkheid” centraal staan.

Wij begrijpen de stap die Bernard heeft moeten zetten. En tegelijkertijd betreuren we deze. We hebben in hem een goede en integere bestuurder gehad die zich, samen met de fractie, heeft ingezet voor een CDA-geluid in het waterschap en de coalitie.

We wensen dan ook Bernard en ieder dicht bij hem het beste.

Na dit bericht heeft het CDA zich beraden op volgende stappen en is na goed intern overleg en met een voordracht naar het Algemeen Bestuur gekomen, de huidige fractievoorzitter Karin Sommer – de Vries wordt voorgedragen als hoogheemraad. De voordracht van het CDA wordt ondersteund door de andere coalitiepartijen.

Karin zal met de fractie, het DB en het AB verder werken aan ons coalitieakkoord en in de gedachte die Bernard ook al verwoordde de werkzaamheden voortzetten.

Water is van belang, we mogen dat met elkaar niet onderschatten. Laten we met elkaar meer waterbewust worden dan we al zijn. Want zo vanzelfsprekend is het niet altijd. Soms is er ineens een teveel aan water en soms is er een groot tekort. We kennen de warme zomers en de hevige buien van de afgelopen jaren maar al te goed.

Om aan deze opgaven mee te mogen werken in het dagelijks bestuur is een eer en een uitdaging waar Karin Sommer in dit laatste jaar voor wil gaan.