24 mei 2022

Even voorstellen: de vertrouwenscommissies Provinciale Staten en Waterschap HDSR

Het Dagelijks Bestuur (DB) van de provinciale CDA-afdeling Utrecht is verheugd u te kunnen informeren over de samenstelling van de vertrouwenscommissies voor de selectie van kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezingen 2023 en de Waterschapsverkiezingen voor het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR).

Vertrouwenscommissie kandidaten Provinciale Staten

Deze vertrouwenscommissie voor de selectie van kandidaten voor de Provinciale Staten bestaat uit Harry van de Kraats (voorzitter), Natasja Heuwer en Ron Rijnbende.

Vertrouwenscommissie kandidaten Waterschap HDSR

Deze vertrouwenscommissie voor de selectie van kandidaten voor HDSR bestaat vooralsnog uit Ad de Regt (voorzitter) en Hans Slooijer. De commissie zal nog met één of enkele leden worden uitgebreid.

Vertrouwenscommissies overige Waterschappen

De vertrouwenscommissies voor de waterschappen Amstel, Gooi en Vecht (AGV), Rivierenland en Vallei en Veluwe worden vastgesteld door de provincies waaronder het hoofdkantoor van deze waterschappen ressorteert. Het DB van de provincie Utrecht wordt wel geraadpleegd bij het selecteren van kandidaten voor deze vertrouwenscommissies.

Jacco van der Tak is als voorzitter van het DB enthousiast over de samenstelling van de vertrouwenscommissies: “Mensen maken het verschil. Als CDA zoeken we verbindende volksvertegenwoordigers voor de Staten en Waterschappen. Dat vergt een zorgvuldige selectie. Onder leiding van Harry van de Kraats voor de Provinciale Staten en Ad de Regt voor het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden gaan deze twee vertrouwenscommissies aan de slag met de selectie van kandidaten. Namens het Dagelijks Bestuur wens ik Harry en Ad met hun commissies veel wijsheid en succes!”

De opdracht

De opdracht voor de vertrouwenscommissies is om kandidaten te beoordelen op geschiktheid en profiel, en op basis daarvan een voorstel te doen voor de advieslijst met kandidaten aan het DB. Deze advieslijst bevat de namen voor minimaal de verkiesbare posities van de lijsten voor de Provinciale Staten en het Waterschap HDSR.

Het DB heeft een aantal randvoorwaarden geformuleerd waaraan deze advieslijsten moeten voldoen. De beide lijsten moeten voldoen aan een evenwichtige verdeling in termen van (bestuurlijke en maatschappelijk relevante) ervaring, kennis en diversiteit. Voorts wordt waarde gehecht aan:

• Aantoonbare affiniteit met het CDA-gedachtegoed en voor de provincie relevante beleidsterreinen
  • In staat de visie van het CDA te vertalen naar concrete en herkenbare politiek
  • Een actieve rol in de samenleving
  • In staat samen te werken en zowel binnen de Provinciale Staten / Waterschap als daarbuiten helder en actief te communiceren

De vertrouwenscommissies zullen ook de kandidaten bevragen op aspecten rondom integriteit. Hierbij wordt expliciet aandacht besteed aan de mate waarin de kandidaat vatbaar is voor risico’s op belangenverstrengeling, op ondermijning van het openbaar bestuur, en voor frauduleus handelen, zowel in de politiek-maatschappelijke als in de persoonlijke sfeer.

Het proces

Medio mei is de sollicitatieprocedure voor de kandidatenlijst voor de Provinciale Staten en HDSR gesloten. De vertrouwenscommissies zullen in juni selectiegesprekken voeren met de aspirant-kandidaten. Afhankelijk van het aantal geschikte aspirant-kandidaten zal in samenspraak met het DB in de zomerperiode worden gezocht naar kandidaten voor niet-verkiesbare posities.

Eind augustus presenteren de commissies de advieslijsten aan het DB. In de eerste week van september wordt de definitieve advieslijst voor de Provinciale Staten en HDSR vastgesteld door het DB. De kandidatenlijsten worden vervolgens in de provinciale ALV van september definitief vastgesteld.

De planning is erop gericht om vroegtijdig de definitieve kandidatenlijsten rond te hebben. Eind november wordt het verkiezingsprogramma in de ALV vastgesteld.

Kennismaken met de voorzitters van de vertrouwenscommissies Provinciale Staten en HDSR

Harry van der Kraats (56) is al lang betrokken bij het CDA en woonachtig in de provincie Utrecht. Recent was hij lid van de CDA-commissie Bruins Slot die de zoektocht naar een nieuw landelijk bestuur heeft vormgegeven. In zijn huidige baan als partner bij Maes & Lunau komt ‘alles samen’: zijn omvangrijke kennis van bedrijven, zijn vele bestuurs- en nevenfuncties en het grote netwerk dat hij dankzij zijn brede loopbaan heeft opgebouwd.

Harry was HR-directeur bij bedrijven als Unilever, TomTom en NS en algemeen directeur van AWVN en directeur sociale zaken van VNO-NCW en MKB-Nederland. Daarnaast heeft hij door zijn functies als voorzitter van de raad van commissarissen van Human Total Care (o.a. ArboNed), lid van de raad van commissarissen van de Jan Snel Group, voorzitter van de raad van advies van Diversiteit in Bedrijf en lid van de Raad van Advies van het College van de Rechten van de Mens, veel inzicht in het politieke en economische krachtenveld waarin organisaties moeten opereren.

Ad de Regt (64) is momenteel (parttime) wethouder in de gemeente Woerden. Daarvoor was hij tweemaal eerder wethouder: in Oudewater en in IJsselstein. Daarnaast is hij branchevoorzitter en bestuurder van een theater. Binnen het CDA is hij jarenlang voorzitter geweest van de Provinciale Politieke Commissie, adviesorgaan voor het DB CDA Provincie Utrecht en de Statenfractie. Hij was lid van de CDA Programmacommissie voor de Provinciale Statenverkiezingen van 2019. Voor het landelijke CDA heeft Ad onder andere jarenlang debattrainingen verzorgd.

Ad heeft zijn eigen bedrijf waarin hij voornamelijk voor lokale overheden en maatschappelijke organisaties werkt, in advisering, management, coaching en trainingen van met name (politiek) bestuurders en topmanagers. Verder is hij bestuurder en vaak voorzitter (geweest) bij diverse vrijwilligersorganisaties, zoals goededoelenfondsen, kerkenraad en schoolbestuur. Ad de Regt is getrouwd, heeft 3 kinderen en 1 kleinkind en woont in het landelijke Papekop.