13 januari 2017

Legen 3e container moet vaker

In december 2016 is Area begonnen met het uitdelen van de 3e container voor plastic afval, blik en drankenkartons(PMD). Het inzamelen in zakken behoort hiermee tot het verleden.

Naast de voordelen dat zakken niet meer wegwaaien, scheuren of gaan stinken is de verwachting dat inwoners van de gemeente Emmen hun afval beter gaan scheiden.

Sinds het uitdelen van de 3e container is de CDA-fractie er veelvuldig op aangesproken dat mensen de container al vol hebben terwijl het nog 2 weken duurt voordat de container geleegd wordt! De container voor verpakkingen wordt op dit moment één keer per maand geleegd.

De CDA fractie juicht de afvalscheiding van verpakkingen in een derde container toe;het is duidelijk dat veel inwoners het belangrijk vinden om afval te scheiden. Maar de mogelijkheden hiervoor moeten natuurlijk niet worden beperkt door de leeg-frequentie van de container voor verpakkingen. Als de derde container vol is gooien de mensen noodgedwongen hun plastic in de grijze container voor restafval.

De CDA-fractie vindt dit jammer. Een te lage leegfrequentie mag het succes van een goede afvalscheiding niet in de weg staan. Het is kwalijk dat mensen die enthousiast afval scheiden hiervoor niet de mogelijkheden krijgen! Dit is tegenstrijdig met de verwachting én de doelstelling van de gemeente Emmen om meer afval te scheiden.

De CDA-fractie gaat daarom in de commissievergadering van maandag 16 januari a.s. aan  wethouder Van der Weide vragen om de leeg-frequentie van de container voor verpakking te verhogen.

René Wittendorp, commissielid CDA fractie