08 september 2020

CDA Emmen wil opheldering over gevolgen hoger beroep Enexis voor Energiepark Pottendijk

Het gerechtshof heeft in hoger beroep bepaald dat netbeheerder Enexis Energiepark Pottendijk niet hoeft aan te sluiten op het net. De CDA-fractie vreest dat hiermee de unieke positie als ‘groene’ regio in gevaar komt en wil daarover opheldering van het college.

CDA-Emmen wil dat het college aangeeft wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de rechter op de ontwikkeling van duurzame energieopwekking in het kader van GZI-next.
De gemeente Emmen staat voor duurzame economische structuurversterking van de regio. Het project GZI-next zet daar op in, daarnaast draagt het project bij aan werkgelegenheid. “Twee belangrijke redenen om als college alles uit de kast te halen zodat de ontwikkeling van het project doorgang kan vinden,” aldus CDA-raadslid Dirk van Dijken.

“Wij zijn een regio die de beschikking heeft over groene elektriciteit, er zijn mogelijkheden om groene waterstof te maken én we hebben de infrastructuur om groene waterstof te transporteren; het is belangrijk dat we die mogelijkheden wel benutten,” vervolgt Van Dijken. Daarom wil het CDA van het college weten of onze unieke positie als regio in gevaar komt zolang Enexis geen capaciteit hoeft te leveren aan Energiepark Pottendijk.

Ook wil de fractie weten wat de impact is op het industrieterrein Emmtec die van grijs naar groen moet overgaan en of er mogelijkheden zijn om het windmolenpark rechtstreeks te koppelen aan de initiatieven op het GZI-terrein.