01 juli 2019

Fractie op werkbezoek bij zeugenhouderij

De CDA fractie heeft een werkbezoek gebracht aan de zeugenhouderij Grobbink in Bargercompascuum.

De 5 fractieleden werden hartelijk ontvangen door Sabine en Tonnie Grobbink.

Vol passie vertelden ze over hun bedrijf met ruim 800 zeugen en een wisselend aantal biggen.

Graag wilden ze de fractieleden hun bedrijf laten zien. Dat deden ze af en toe ook met groepen schoolkinderen van scholen uit de regio. De meeste kinderen hadden, buiten de hangbuikzwijn in een dierentuin of kinderboerderij nog nooit een varken gezien. Voor de meeste fractieleden was het ook al even geleden, dat ze een varken in de ogen hadden gekeken.

Tijdens het bezoek aan de stallen, van jongste pasgeboren biggetjes bij de zeug  tot de al wat grotere biggen, kregen de fractieleden de kans om bij het kraambezoek een biggetje op de arm te nemen.

Opmerkelijk is dat het hele bedrijf de energie voor het bedrijf volledig haalt uit zonnepanelen. Hiermee en met een warmtewisselaar en veel electronica zorgen ze ervoor dat de biggen,maar ook de zeugen op elk moment een prettig stalklimaat hebben.

De fractieleden waren duidelijk onder de indruk met hoeveel passie en dierenliefde Sabine en Tonnie hun bedrijf leidden en er alles aan deden om de het de dieren een zo goed mogelijk leven te laten leiden. Uiteraard wel met het doel om biggen te kunnen afleveren aan twee varkenshouderijen in de buurt, die er weer voor zorgen dat de biggen gemest en daarna geslacht worden. Voor ons vlees op het bord.

Theo Gerth ( CDA fractie)