06 juli 2023

Jaarstukken 2022

In de gemeentevergadering van 29 juni jl. werden de jaarstukken 2022 besproken. U vindt hierbij onze inbreng in die vergadering.

We hadden dit jaar een bijzondere situatie rond het accountantsverslag. En door het gehele proces rond dat verslag kregen we de indruk dat iets goed mis was.

Waar we dus nog lang over zouden moeten praten.

Maar het accountantsverslag laat eigenlijk een heel positief beeld zien. Veelal staat er: “In het kader van onze controle hebben wij geen bevindingen te melden” of “Gedurende de controle zijn geen significante punten geconstateerd”.

Kortom, niets mis mee.

De jaarrekening heeft een voordelig saldo van ruim 25 miljoen euro. Wij zijn verrast door dit onverwachte resultaat. Verschil tussen Berap 2 en de Jaarrekening 2022 is erg groot. Een afwijking van 2-3 % bij een dergelijke grote begroting is te verwachten, maar nu is het veel meer. Wij hebben ons afgevraagd in hoeverre het college, net als wij, verrast was door het grote verschil tussen Berap II en de jaarrekening.

Het resultaat in de jaarrekening wordt vooral behaald op een aantal onderdelen:

• 6,5 miljoen op de grondexploitaties. Is dit met name doordat voorzieningen vrijkomen doordat verkoopprijzen boven verwachting waren? De uitleg in de jaarrekening vonden wij te complex. Het college heeft ons dit uitgelegd. Wij vinden een Algemene Reserve Grondexploitaties een goede zaak.
  • 1,6 miljoen is nog niet besteed aan wegenonderhoud. We lezen in het jaarverslag dat het wegenonderhoud later wordt ingezet. Betekent het nu dat het onderhoud dat voor 2023 is gepland ook wordt uitgesteld? Het college gaf te kennen dat er alles aan gedaan wordt om het onderhoud op orde te krijgen.
  • 0,6 miljoen wordt behaald door extra parkeerbaten. De parkeerkosten mogen wel marktconform zijn, maar we horen veel gemopper van inwoners. Misschien toch nog eens naar kijken.
  • Bedrijfsvoering levert 2 miljoen op. Moeten we hieruit de conclusie trekken dat er minder ambtenaren zijn en dus minder kosten? Daar kwam het wel op neer.
  • En als laatste wordt het resultaat van 2,7 miljoen op het Sociaal domein genoemd. Wij hebben ons verbaasd over dit resultaat. En dan druk ik het nog mild uit. Want gaat het binnen het Sociaal domein niet om mensen die het geld hard nodig hebben?

In de commissievergadering BME hebben we al stil gestaan bij de vragen die wij vanuit het CDA over het jaarverslag hadden. Die zijn toen allemaal door het college beantwoord.

Maar we hebben in beide vergaderingen ook onze complimenten geuit:

• Emmen staat in de top 4 van veiligste gemeenten met meer dan 100.000 inwoners;
  • Mooi dat de klachtenafhandeling door de gemeente zo sterk verbeterd is;
  • En het weerstandsvermogen is weer uitstekend.

We zijn blij dat de financiële positie van de gemeente is verbeterd. Met name het feit dat het weerstandsvermogen verder verbeterd is, stemt ons tevreden.

Wij zijn ook verheugd over de goedkeurende controleverklaring voor de getrouwheid en rechtmatigheid van de Jaarrekening 2022. De afgelopen jaren zaten we boven de tolerantiegrens en hebben wij onze zorgen hierover in dit huis uitgesproken. Over 2021 zaten we nog op bijna 10 miljoen euro aan fouten en nu zitten we op ruim de helft minder! Onze complimenten daarvoor!

Kort samengevat zijn wij blij met resultaat, maar niet blij met de procesgang

Wij vinden het gewoonweg niet acceptabel dat we in de commissievergadering BME de Jaarrekening 2022 bespreken zonder accountantsverslag en dat pas een dag voor de gemeentevergadering een definitief accountantsverslag voorhanden is.

De ambtelijke organisatie en de accountant gaan de procesgang evalueren om herhaling te voorkomen. Daar zijn wij ook sterk voorstander van.

Als laatste kan ik de voorzitter melden dat wij kunnen instemmen met het besluit zoals dat voorligt, waarin we de Jaarstukken 2022 vaststellen.