15 oktober 2023

Jaarverslag Klachten 2022

In de commissievergadering BME van 14 september jl. werd het jaarverslag Klachten 2022 besproken. U kunt hieronder lezen wat onze bijdrage was in die vergadering.

Het jaarverslag geeft een helder en duidelijk overzicht van alle klachten die in 2022 bij de gemeente waren binnengekomen. We kunnen duidelijk zien dat er gewerkt wordt aan het herstel van vertrouwen. De inwoners krijgen meer informatie en de service wordt steeds beter. De klagers voelen zich wel gehoord en serieus genomen. Ook als een klacht niet juist is. De gemeente is zo goed op weg.

Wij hadden nog wel een vraag:
Wij zien in het verslag dat in 2022 80% van de klachten digitaal worden ingediend  Dat is minder dan in 2021. Toen werden nog 89% van de klachten digitaal ingediend. De wethouder maakt zich geen zorgen hierover. Hij vertelde dat de gemeente Emmen een nieuwe klachtencoördinator heeft. Zij zorgt ervoor dat het behandeling van klachten nu beter loopt. Ook worden de klachten nu beter geregistreerd. En de klachten komen nu steeds vaker op de goede plek terecht. De verschillen tussen 2021 en 2022 komen door deze nieuwe werkwijze.
In de vergadering van de gemeenteraad op 28 september jl.  is het jaarverslag niet meer besproken. Iedereen heeft er kennis kan kunnen nemen.