22 maart 2023

NAM productiewater injectie Schoonebeek

CDA Emmen heeft in de commissievergadering een duidelijk signaal aan het college willen afgeven:

De brief die het college wil versturen aan het Ministerie van EZK (welke vraagt om een reflectie op het gebiedsproces) kan in de huidige vorm niet worden verzonden.

CDA Emmen vindt dat de volgende zaken aan het Ministerie van EZK moeten worden meegegeven:

1. Investeer meer tijd in het creëren van draagvlak

Er is naar onze mening onvoldoende ontzorgd. Maar een gedeelte van de inwoners van Schoonebeek heeft er vertrouwen in. En een deel niet. En die verdeeldheid is overal aanwezig: aan de ontzorgingstafel en de rest van de bevolking. CDA Emmen verbaasd zich erover dat het college zegt dat het ontzorgingspoor is afgerond.

Was het vertrouwen vroeger in NAM en overheidsinstanties een vanzelfsprekendheid en kon je er van uitgaan “het komt goed”, we leven in andere tijden. Nu moet (en terecht!) zwaar worden geïnvesteerd in het creëren van Vertrouwen en Draagvlak. Met een enkele inwoner aan de ontzorgingstafel ben je er niet. Vertrouwen komt te voet en heeft geen gaspedaal.

Inwoners van Schoonebeek willen daarom een enquête in het dorp gaan uitzetten. CDA Emmen verbaasd zich erover dat het college dit initiatief niet naar zich toe heeft getrokken en wil dat het college de enquête faciliteert én de uitslag van deze enquête meeneemt in de reactie naar EZK.

1. Ga pas over tot vergunningverlening als onafhankelijk is aangetoond dat e.e.a. veilig en verantwoord kan worden uitgevoerd. Niet veilig? zoek dan naar een andere oplossing

Zoals te lezen in haar rapport zet TNO vraagtekens bij het rapport van RoyalHaskoningDHV. TNO schrijft dat veel meer nodig is voordat het water veilig kan worden geïnjecteerd. Dit soort zinnen zorgt voor twijfel en zorg en draagt zeker niet bij aan het vertrouwen. Het kan niet zo zijn dat hieromtrent nog vraagtekens zijn. Veiligheid staat voorop. Niet veilig… niet beginnen!

1. Ga pas over tot vergunningverlening (en alleen dan) als vooraf duidelijk is wat de bijdrage is voor Schoonebeek

In de brief van het college staat “dat onderzoek op poten wordt gezet over hoe de activiteiten verder van meerwaarde kunnen zijn voor de regio. Wij gaan er vanuit (zo staat geschreven) dat zowel de NAM als de Rijksoverheid bijdragen aan de regio. Die woorden “wij gaan er van uit” verwijzen naar oud denken (bijna naïef) en verondersteld VERTROUWEN. Vertrouwen dat er vooralsnog niet breed is.  Daarom ..  maak het concreet en maak vooraf duidelijk wat de bijdrage is voor Schoonebeek.

Verder vindt CDA Emmen het eventuele vervolg van de ontzorgingstafel met een stichting (met daarin alleen geïnteresseerde en goedwillende inwoners) geen goed plan. Dat kun je niet vragen van inwoners. Dit vraagt om een professionelere insteek.

Op basis van de info die nu voor ligt vindt het college dat er een gedegen basis is om over te gaan naar de fase van vergunningverlening. Wij absoluut niet.

Wij als CDA zeggen: rond de drie sporen naar behoren af:

• Investeer meer tijd in het creëren van draagvlak
  • Geef pas een vergunning als onafhankelijk is aangetoond dat e.e.a. veilig en verantwoord kan. Niet veilig? – niet beginnen! en zoek maar een andere oplossing
  • Geef pas een vergunning als vooraf duidelijk is wat de bijdrage is voor Schoonebeek