31 januari 2024

Transportschaarste Elektriciteitsnet

CDA Emmen ervaart de transportschaarste op het elektriciteitsnet als een zeer groot probleem. Zo blijkt dat in Drenthe 174 bedrijven op de wachtlijst staan voor een aansluiting (in Emmen 20) en 524 bedrijven op de wachtlijst staan voor teruglevering. Dit is slecht voor de verduurzaming, slecht voor het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en slecht voor onze economie. Urgent dus !

We hebben echter wel vraagtekens omtrent de hoeveelheid draaiknoppen die we als gemeente hebben om dit probleem adequaat op te lossen. Het college wil vier zaken oppakken 1) inventarisatie van het probleem 2) oproep doen aan bedrijven om hun aanvraag z.s.m. in te dienen 3) oplossingsrichtingen zoeken voor de urgente problemen 4) voor de langere termijn kijkt men of op lokaal niveau vraag en aanbod aan elkaar kan worden gekoppeld.

Verder zullen we moeten blijven investeren in nieuwe en de uitbreiding van hoogspanningsstations. Note: in Drenthe worden op dit moment 11 nieuwe hoogspanningsstations gebouwd en 6 uitgebreid.