02 mei 2024

Uitvoeringsplan bij Structuurvisie Emmen, Windenergie

In de commissievergadering Wonen en Ruimte van 11 april jl. werd het Uitvoeringsplan bij Structuurvisie Emmen, Windenergie behandeld. In die vergadering was Dirk van Dijken namens het CDA woordvoerder.

Tip: Wilt u eens een mooi en inhoudelijk goed debat zien, dan raden wij u aan de uitzending van deze vergadering nog eens na te zien.

Helaas kon Dirk door familieomstandigheden niet in de gemeenteraadvergadering van 25 april zijn en nam René Wittendorp het woord. U kunt hieronder lezen wat onze bijdrage was in die vergadering.

In de commissievergadering is al gezegd dat het CDA kan instemmen met het voorstel om de opwek van WINDenergie in te ruilen voor de opwek van energie door ZON op DAK.

ALS dit kan bijdragen aan minder overlast én

ALS dit ook gerealiseerd kan worden voor 2030!

Wij vragen ons echter wel af of dat realistisch is. In de berekening van de hectares zon op dak zitten nogal wat aannames. Wat de desastreuze gevolgen kunnen zijn van het sturen op aannames hebben we vorige week gezien….

De resterende provinciale windopgave bedraagt 15 MegaWatt (MW) nominaal vermogen en die is ruim invulbaar op één van de twee resterende windlocaties; 5 windmolens volstaat.

Het College heeft alles overziend HINDER als belangrijkste criterium bestempeld om een voorkeur uit te spreken welke locatie als eerste moet worden ontwikkeld. De waarde van de overige criteria wordt op NUL gezet.

De voorkeurslocatie van het College wordt daarmee de locatie N34.

Het CDA vindt echter dat, als je kijkt naar HINDER, de wijzer helemaal niet doorslaat naar óf de N34 óf de Zwartenbergerweg in Emmer-Compascuum (ZBW).

Op detailniveau zien we namelijk minimale verschillen:

• 8 woningen minder bij N34 bij 3 MW molens;

• 1 gehinderde minder bij N34 bij geluid en;

• 5 gehinderde minder bij N34 bij 3 MW molens en 2 minder bij 5 MW molens als het om slagschaduw gaat.

Een belangrijke kanttekening bij deze aantallen is dat deze zijn gebaseerd op het zoekgebied en dan ook nog op de randen van dat gebied.

De ingetekende plannen zijn er! Waarom dan niet vergelijken op basis van de werkelijke plannen. Een zoekgebied is een mogelijkheid voor plaatsing; dat is een aanname…

Bij de behandeling van dit raadsvoorstel in de commissie heeft de heer Van Dijken een tabel uitgedeeld met de integrale effectbeoordeling PlanMER. De locatie N34 scoort daar slechter dan de ZBW op de onderdelen Externe Veiligheid, Archeologie en Historische geografie & Stedenbouw, zeg maar beschermd dorpsgezicht.

Op alle andere onderdelen scoren de gebieden hetzelfde. Waarom nemen we dit niet mee?

Over Archeologie gesproken; vorige week hebben we het gehad over een gebied met een waarde 4 volgens de Archeologische Beleidskaart Emmen. Die kaart is een bijlage bij het bestemmingsplan Emmen, Archeologie, vastgesteld in april 2022.

De windlocatie N34 waar we het nu over hebben heeft de Waarde Archeologie 1, oftewel een ZEER HOGE archeologische waarde.

Alleen het Beschermd Rijksmonument is een hogere status!

Bouwen in zo’n gebied is mogelijk… echter alleen als in een archeologisch onderzoek is aangetoond dat de archeologische waarden door de bouwactiviteiten niet onevenredig worden geschaad.

René vroeg de vergadering: wij gaan toch geen beslissing nemen op de AANNAME dat de archeologische waarden niet onevenredig zullen worden geschaad!!!

Dit onderzoek moet er toch zijn voordat wij kunnen beslissen over een voorkeurslocatie voor windmolens: N34 óf ZBW?

Zoals eerder gezegd vinden wij de aangedragen verschillen minimaal.

Het CDA vindt dat er aanvullend onderzoek moet worden verricht tussen beide locaties op het gebied van o.a.: Hinder op basis van recente en concrete plannen;

Archeologie; Historische geografie en stedenbouw; Externe veiligheid en Draagvlak.

Daarvoor heeft de ChristenUnie mede namens ons een amendement ingediend.

Alleen op basis van dit aanvullend onderzoek kunnen wij een definitieve keuze maken en komen tot een gedegen besluit.

Helaas is dit amendement niet aangenomen. De coalitiepartijen kunnen zich prima vinden in het Uitvoeringsplan zoals dat er nu ligt en steunden ons amendement niet.