15 oktober 2023

Woningbouw aan de Parallelweg

Het college is voornemens medewerking te verlenen aan de bouw van 12 woningen aan de Parallelweg te Emmen. Kijkend naar de behoefte aan woningen een mooi plan maar ook een plan waar, vanuit de buurt, veel verzet tegen is. Dit omdat in het plan ook het Generaal Maczek plantsoen wordt betrokken en de daar aanwezige herinneringsboom wordt verplaatst. De boom die ons doet herinneren dat in de 2e wereldoorlog het hotel 'Bos en Zon' Poolse militairen onderdak bood.

Wat het CDA betreft gaat het niet specifiek over het plantsoen of over de herinneringsboom maar gaat het over de mogelijkheid dat we kunnen blijven herdenken en kunnen blijven herinneren. Herdenken kan nu bij het monument in Noord Barger die hiernaartoe is verplaatst.

Nb. het oorspronkelijke monument stond in de voortuin van hotel 'Bos en Zon'. Vervolgens is het verplaatst naar het Generaal Mazeckplantsoen. Omdat de jaarlijkse herdenking werd verstoord door het bus- en treinverkeer, is besloten het monument te verplaatsen naar de huidige locatie aan de Noordbargerstraat. Op deze locatie heeft namelijk een felle strijd gewoed tussen de Duitse bezetter en de Poolse troepen.

Verder vindt het CDA het belangrijk dat (om te kunnen blijven herinneren), in de buurt van hotel 'Bos en Zon', de herinneringsboom is te zien. Wat ons betreft kan dit in het nieuwe hofje waarbij ook de naam Generaal Maczek gekoppeld kan worden aan het hofje.