Tijdens de behandeling van het BZK-begrotingsonderdeel Wonen en Ruimtelijke Ordening heeft Erik Ronnes namens het CDA diverse voorstellen ingebracht. Er was voor de meeste voorstellen een breed draagvlak in de Tweede Kamer, zo bleek tijdens de stemming over de moties.

Bouwopgave
Door krapte op de woningmarkt zal er de komende jaren in bepaalde gebieden meer gebouwd moeten worden. Het is daarbij belangrijk dat alle betrokken partijen hierover afspraken met elkaar gaan maken. Door deze motie zal de minister de Kamer elk half jaar moeten gaan informeren over de voortgang van de afspraken met medeoverheden, de concrete planning voor het halen van bouwdoelstellingen in het middensegment, de huisvesting voor de diverse doelgroepen en de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Voor 1 april dienen de eerste resultaten gerapporteerd te worden aan de Tweede Kamer

Oost-Drenthe krimpregio
In de gemeenten Emmen, Borger-Odoorn, Coevorden en Aa en Hunze is sprake is van forse krimp. Maar Oost-Drenthe is nog niet officieel aangemerkt als krimpgebied en kan daardoor geen gebruik maken van bijvoorbeeld de korting op de verhuurderheffing voor de sloop van huurwoningen. De minister moet op basis van een CDA-motie gaan onderzoeken of deze regio ook de status van krimpregio kan krijgen, en de Kamer voor februari 2018 daarover informeren.

Tegengaan excessen bij tijdelijke huurcontracten
Wonen is een basisbehoefte en een grondrecht. Het recht op wonen staat in onze Grondwet. De positie van huurders van woonruimte is daarom wettelijk beschermd. Zomaar de huur opzeggen, mag niet. Maar we hebben als overheid steeds meer uitzonderingen op mogelijk gemaakt. We zien daar nu al de eerste effecten van. Er zijn voordelen, maar niet alle effecten stemmen ons even vrolijk.

De wet kent een aantal uitzonderingen op het huurrecht, waardoor de huur(prijs)bescherming van het huurcontract voor onbepaalde tijd deels kan worden uitgeschakeld.  Hierdoor zijn verschillende vormen van tijdelijke verhuur met beperkte huurbescherming mogelijk.

Wij krijgen nu signalen – met name uit Amsterdam - dat de mogelijkheden om tijdelijke huur toe te passen veel te veel en te ruw wordt toegepast. Zodra een alleenstaande een vriend of vriendin krijgt, wordt het tijdelijke contract beëindigd. Zodra blijkt dat een huurster zwanger is wordt de huur beëindigd. De schatting is nu dat meer dan de helft van alle nieuwe verhuur in Amsterdam tijdelijk is. Het toenemend gebruik van tijdelijke huurcontracten door woningcorporaties leidt tot schrijnende situaties. Zo dreigde onlangs in Amsterdam een jong gezin met een baby uit hun huurwoning te worden gezet en op straat te belanden. Wij hebben daarvoor gewaarschuwd toen de wet werd ingevoerd! Het middel schiet zijn doel voorbij.

Het CDA wil drie concrete stappen:

•                      Wij vragen de minister om spoedig met Amsterdam te gaan praten. De corporaties, de gemeenten en de grote commerciële verhuurders moeten aan tafel.
•                      Daarnaast willen we dat de wet versneld wordt geëvalueerd. Als we nu al zien dat het fout gaat, moeten we niet jaren wachten op de officiële evaluatie van de wet.
•                      En tot slot willen dat er gekeken wordt naar de huurcontracten. Kloppen die contracten waarbij de huur wordt opgezegd als er een kindje op komst is juridisch en ethisch wel?

De minister is nu verzocht om zo spoedig met betrokken gemeenten, verhuurders en corporaties te overleggen om ongewenste excessen verder te voorkomen

Meeropbrengst verhuurdersheffing terug naar woningmarkt
In de meest recente miljoenennota is voor 2018 voor het eerst uitgegaan van een stijging van de opbrengst van de verhuurdersheffing als gevolg van stijgende huizenprijzen. (Door de systematiek van de verhuurderheffing werkt een stijging van huizenprijzen door in een stijging van de verhuurderheffing). De schatting is dat de meeropbrengsten uit de verhuurdersheffing op kunnen lopen tot meer dan 250 miljoen per jaar. Het CDA wil dat deze meeropbrengst niet wegvloeit uit de woningmarkt, maar wordt ingezet voor de verduurzaming van de sociale woningen en om de doorstroming op de woningmarkt op gang te brengen. Het kabinet is bij motie verzocht te onderzoeken op welke wijze dit geregeld kan worden.