24 juni 2022

Oproep aan het kabinet: ga drugstoerisme tegen!

Het is tijd dat het kabinet aan de slag gaat met gemeenten, de toerismesector en de luchtvaartbrachne om drugstoerisme in Nederland tegen te gaan. Daarom heeft de Tweede Kamer een motie van Evert Jan Slootweg met de ChristenUnie aangenomen. De motie roept ook op om particulieren en natuurorganisaties meer budget te geven om het drugsafval dat door criminelen wordt gedumpt op te ruimen. Dat gebeurt vaak in het landelijk gebied of op een boerenerf en de eigenaar van de grond moet opdraaien voor de opruimkosten. Die kosten zouden wat het CDA betreft verhaald moeten worden op drugscriminelen.

De aanleiding om de motie in te dienen is de constatering dat de softdrugshandel en zware criminaliteit in Amsterdam duidelijk met elkaar zijn verweven. Daarnaast zorgen toeristen die naar Nederland komen vanwege de beschikbaarheid van softdrugs vaak voor overlast, niet alleen in Amsterdam maar ook in de grensregio. Om die beschikbaarheid tegen te gaan pleit het Kamerlid voor de mogelijkheid om sneller beperkingen op te kunnen leggen aan nieuwe verdovende middelen.

Niets gevonden voor "".