Afgelopen week zat ik op de hoogzit voor een reeënjacht; het was een herfstachtige avond met een frisse wind en af en toe een spatje regen. Die middag had ik het weerbericht bekeken en mij vervolgens goed ‘aangepast’ aan het weer wat voorspeld was. Onder andere werden de wollen sokken, de warme winterjas en het regenpak uit de kast gehaald.

Eenmaal stilletjes aangekomen bij de hoogzit, kon het wachten en het schouwspel beginnen. Al gelijk kwamen de eerste ganzen overvliegen, helemaal uit het verre noorden. Ze hebben hun vliegroutes in de loop der tijd compleet ‘aangepast’ om de inkomende vrieskou op de toendra’s te ontvluchten, om vervolgens hier te kunnen profiteren van het voedsel. Goed geanticipeerd.

Een paar minuten later, op ongeveer twintig meter voor mij, ging er een haas opstaan. Hé, die had ik niet gezien… Maar hij mij waarschijnlijk wel, toen ik aan kwam lopen. Hij is waarschijnlijk plat in het gras gaan liggen en heeft zich ‘aangepast’ op de eventuele dreiging. Door zijn schutkleur was hij onopvallend. Slim.

Tegen de schemer aan kwamen er zes reeën uit de bosrand. Met mijn verrekijker kon ik ze goed zien. Er viel mij iets op; ze hadden een andere kleur dan een maand geleden. Ze hadden de zomervacht ingeruild voor de wintervacht. Om zich zo ‘aan te passen’ aan de winterkou. Verstandig.

Hedendaags staan wij ook voor grote veranderingen. Neem het voorbeeld van de invulling van de energievoorziening. Voor vele inwoners van onze gemeente gaat de gasprijs fors omhoog. Zo staan we persoonlijk voor een grote uitdaging, want kunnen we de rekeningen nog wel betalen?! Maar ook als collectief, hoe gaan wij als samenleving de komende jaren invulling geven aan deze uitdaging?

Als ik naar de toekomst kijk heb ik vertrouwen, wij als mensen kunnen ons uitermate goed ‘aanpassen’. Alleen al kijkend naar waar wij als mensen ons kunnen vestigen over de wereld. Van de koude noordpool tot de heetste woestijnen.

Wij zijn tot veel in staat. Door goed te anticiperen, slimme keuzes te maken en verstandig met onze middelen om te gaan, gaat het ons lukken.

Rienk R.P. Schootstra