Sinds mijn aantreden bij CDA Achtkarspelen nu anderhalf jaar geleden, krijg ik zo nu en dan de vraag; “Hoe giet it by ’t CDA?” In campagnetijd mezelf destijds actief gepromoot, is mijn ambitie voor de lokale politiek in de omgeving niet onopgemerkt gebleven. Politiek enthousiast, op zoek naar input volg ik cursussen en webinars, zijn er persoonlijke gesprekken en worden activiteiten en bijeenkomsten van allerlei aard en schaal bezocht.

Tweelingdorp Gerkesklooster-Stroobos - met als enige in de gemeente een dorpsraad - presenteerde tijdens haar ledenvergadering plannen voor een nieuwe woonvisie. In Drogeham waren we te gast bij concours Hippique en staat een bezoek aan Enerzyk Skûlenboarch (PB Drogeham) in de planning.

Tijdens het fractieweekend in Dokkum kreeg de kadernota z’n beslag en werd ons inclusief het bestuur een verrukkelijke barbecue geserveerd. In Surhuisterveen bij de algemene ledenvergadering was het Joop Atsma (informateur) die vertelde hoe de partijen CDA, FNP en GBA overeenstemming hadden bereikt over samenwerking in een coalitie met een bestuursakkoord als resultaat.

De stikstofcrisis met daaraan gekoppeld het kaartje met voor boeren onredelijke stikstofreducties was aanleiding voor een werkbezoek bij melkveehouderij Bijma in Gerkesklooster (LINK), een modern veeteeltbedrijf met een toekomstvisie. Een bijeenkomst over De Lelylijn bezocht, een spoorwegverbinding tussen Randstad en het Noorden is het idee met naar verwachting 20.000 nieuwe woningen voor Fryslân(!?). Woningen welke ondanks tekorten nu (nog) niet worden gebouwd, projecten liggen stil, bouwvakkers zijn er niet of er is tegenstand en worden procedures tegen gehouden door mensen die “nee” roepen tegen een plan.

Gemeenten krijgen steeds meer taken van de overheid toegewezen, complexiteit van de opgaven zijn soms groot en ingewikkeld. Enkel door samenwerking met  zo nodig een integrale aanpak kun je nog iets bereiken. Tot zover mijn ervaringen bij CDA Achtkarspelen, langzamerhand krijg ik zicht op hoe de lijntjes lopen en vooruitgang kan worden geboekt. In de (lokale) politiek ben je elkaar nodig, met elkaar kun je dingen veranderen, kunnen er doorbraken komen. Vanzelfsprekend kan het niet allemaal tegelijkertijd, maar is er voor alles een tijd!

Allen een hele fijne vakantie toegewenst!

Hartelijke groet, Hinke Spinder-van Dijk, steunfractielid CDA Achtkarspelen.