Het CDA Achtkarspelen heeft tijdens de digitale ledenvergadering op maandag 13 december de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 vastgesteld. Op deze lijst is een mooie balans gevonden tussen kandidaten met en zonder politieke ervaring, verhouding man/vrouw, verdeling tussen de dorpen en verjonging. CDA Achtkarspelen spreekt niet alleen over verjonging maar laat het ook daadwerkelijk zien op de lijst.

Binnen de top 4 zijn lijsttrekker Jouke Spoelstra (32 jaar), Doethyna Vriesema (28 jaar) en Rienk Schootstra (21 jaar) de jonge kandidaten. Nieuw zijn de kandidaten Thea Kuipers–Jorna uit Twijzelerheide (Plek 2), Rienk Schootstra uit Buitenpost (Plek 3), Sandra van der Ploeg- Spoelstra uit Surhuisterveen (Plek 5), Hinke Spinder-van Dijk uit Drogeham (Plek 8) en Henk van der Veen uit Surhuizum (Plek 9). Daarna maken Line Atsma (Plek 10) en Harjan Bruining (Plek 11) het elftal compleet.

Kortom, een kandidatenlijst met zowel vernieuwing als verjonging. Jouke Spoelstra, de huidige wethouder, is eerder op 22 november al gekozen als lijsttrekker. De huidige raadsleden Doethyna Vriesema, Gert Terpstra en Jacob Zwaagstra staan respectievelijk op plaats 4, 6 en 7. Thea Kuipers–Jorna en Sandra van der Ploeg-Spoelstra hebben de afgelopen jaren al ervaring opgedaan in de schaduwfractie.

Van Trochpakke naar Trochsette
In de afgelopen vier jaar zijn zichtbare resultaten geboekt met het programma Trochpakke. De financiën zijn op orde en er is geïnvesteerd in sport, cultuur, en recreatie. De MOA is doorontwikkeld, industrieterreinen zijn uitgebreid en bouwactiviteiten voor extra woningen zijn gaande. Het CDA wil daarom doorgaan op de ingeslagen weg met haar verkiezingsprogramma “Trochsette mei each foar in oar!”

Het CDA is momenteel met 6 van de 21 zetels de grootste fractie in de gemeenteraad van Achtkarspelen en heeft de ambitie om deze positie met haar kandidatenlijst en het opgestelde verkiezingsprogramma te versterken. Klik hier voor de hele kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma.

v.l.n.r.: Doethyna Vriesema, Thea Kuipers–Jorna, Gert Terpstra, Harjan Bruining, Jouke Spoelstra, Hinke Spinder-van Dijk, Henk van der Veen, Rienk Schootstra, Jacob Zwaagstra, Sandra van der Ploeg-Spoelstra. (Foto: Froukje Oldenburger)