Het jaar 2023 nadert zijn einde. We hebben Kerst voor de deur en dat is vaak de tijd om na te denken over wat er is gebeurd en wat gaat het komende jaar ons brengen.

Voor ons als raadsleden is er ook van alles gebeurd. 2023 was het jaar waar in we tot de conclusie kwamen dat de samenwerking met Tytsjerksteradiel geen toekomst meer heeft. Daarnaast zien we dat we op andere dossiers in Nederland helemaal vastlopen. Dan denk ik aan stikstof, vluchtelingen en woningbouw. Maar eigenlijk is de maatschappij klaar met de manier hoe het gaat in bestuurlijk Nederland.  Dit hebben we gezien en vooral gevoeld bij de landelijke verkiezingen op 22 november.

Ook het CDA is keihard afgerekend op de Mc Kinsey cultuur. Veel zeggen, lijvige rapporten, veel adviseurs en een afdeling communicatie die maar door groeit. Maar met de burger in gesprek en besluiten nemen durven we niet en al helemaal niet regels afschaffen of zeggen dat je fout bent geweest.

Laat ik mij beperken tot onze gemeente. In de laatste raadsvergadering mocht ik het woord voeren over de huisvesting van statushouders in Achtkarspelen. Iets wat moet en waar het CDA achter staat.

Terecht werd ik er door kiezers op gewezen dat men dit snapt maar men zich wel afvraagt waar de overheid is wanneer mensen op zoek zijn naar een huis, mensen zich niet veilig voelen, de uitvoering van de stikstofregels niet kunnen verklaren? Dan voelt de burger geen noodzaak bij de overheid. Als raadslid kan ik mij dan verschuilen achter landelijk beleid maar daar heeft die burger niks aan.

Komende weken gaat de raad praten over de vraag wat voor gemeente willen we zijn. Hoe richten we onze nieuwe zelfstandige gemeente in. Voor mij Als CDA raadslid staan de kernbegrippen van het CDA dan voorop. Ik wil een gemeente die er voor de burger is, zorgt voor oplossingen en de burger voorop zet. Een ambtelijk apparaat wat de burger helpt, met de burger meeloopt en niet gericht is op het schrijven van lijvige rapporten.

Tijdens het schrijven van dit stukje kijk ik met een scheef oog mee naar de Scrooge uitzending. Daar hoor ik termen als er zijn voor de ander. Het gaat om de onderlinge band. Geld is niet alles het gaat om de onderlinge band met familie en vrienden. Dat is ook het kerstverhaal wat we mogen horen de komende dagen. Ik wil u uitdagen om deze kerstgedachte vast te houden de komende tijd. Samen aan het werk met onze gemeente

Gezegende Kerstdagen

Jacob Zwaagstra