Momenteel zitten we, zoals dat in het politieke landschap wordt genoemd, midden in het zomerreces. Het is een tijd van overdenken, hoe is het afgelopen half jaar gegaan? Wat zijn zaken die aandacht vragen voor het komende half jaar? De afgelopen tijd leek het alsof de politiek van Achtkarspelen alleen maar bezig was met de keuze van fuseren of ontvlechten? Daar is veel tijd ingestoken naast de reguliere raadsvergaderingen. Maar ook de jongerenparticipatie was afgelopen tijd onderdeel van het politieke landschap.

Zelf vond ik het allermooiste van de laatste maanden dat de politiek in Achtkarspelen veel meer in verbinding was met jongeren. In juni mocht ik zelf een gastles geven op een basisschool in de gemeente, wat houdt de politiek in en wat is een gemeenteraad? Leuk om de jeugd daar in mee te nemen waarbij ik zelf verbaasd was over de kennis die al in huis was.

Halverwege juni kwamen havo- en vwo 4 leerlingen van het Lauwers College op bezoek in de raadszaal om workshops te volgen in het kader van de politiek. Honderden jongeren hebben op een interactieve manier kennis gemaakt met debatteren, maar ook inzicht gekregen wat de taken zijn van o.a. raadsleden en wethouders.

Eind juni waren er een aantal basisscholen (groep 7/8) te gast op het gemeentehuis waarbij ze meededen aan Democracity. Met dit doe-programma maakt de jeugd kennis met democratische besluitvorming. Ze mochten hun eigen dorp bouwen en daarover met elkaar debatteren. Voor mij als raadslid ook leerzaam wat deze doelgroep allemaal bezig houdt.

Tot slot is net voor de zomervakantie de nieuwe kinderburgemeester voor Achtkarspelen gekozen. Afgelopen jaar was Lisanne Hiemstra onze eerste kinderburgemeester, komend schooljaar mag Thea Lien Bosma uit Gerkesklooster het stokje overnemen. Alvast heel veel succes en plezier toegewenst!

Al deze gebeurtenissen tonen aan dat de politiek in Achtkarspelen druk bezig is om de jeugd zo vroeg mogelijk in aanraking te laten komen met wat de politiek eigenlijk inhoudt. Jongeren laten participeren in de gemeente is een investering voor nu met positieve opbrengsten voor later. Misschien zit er wel een toekomstig raadslid of minister bij. De jeugd heeft onze toekomst!

Doethyna Vriesema (foto Doethyna)