In aanloop naar de verkiezingen heb ik als kandidaat raadslid een leerzame cursus gevolgd voor aspirant CDA bij het Steenkamp Instituut.Na het theoretische gedeelte kregen we praktijkopdrachten en debatteren op stellingen. De derde bijeenkomst was op basis van een huiswerkopdracht.Via de mail kregen we een raadsvoordracht van een fictief college om windturbines in een natuurgebied te plaatsen met verschillende scenario’s.Elke partij, bestaande uit twee cursisten, kreeg een eigen opdracht en standpunt om uit te voeren,waarbij je moest proberen minimaal twee partijen mee te krijgen om je eigen plan door de raad te krijgen.

Het verloop van de week bestond uit veel telefonisch, mail en app contact met de verschillende “partijen”. Tijdens de laatste cursusdag volgde de “raadsvergadering”. Net als in de echte raad, eerst een betoog door alle partijen, gevolgd door een schorsing, eerste termijn college, schorsing, tweede termijn raad, tweede termijn college en stemming van de ingediende moties.Na de “raadvergadering” volgde er nog een verkiezingsdebat met opgedragen stellingen. Ik kan terugkijken op een zeer leerzame cursus en hoop dit na de verkiezingen in onze eigen raad in de praktijk te brengen.

Steunfractielid en kandidaat raadslid
Sandra van der Ploeg