De verkiezingen voor de Provinciale -en Waterschapsverkiezingen lijken minder te leven. Het is meer een ‘ver-van-mijn-bed-show’ dan de gemeentelijke verkiezingen, zo lijkt het. Maar zijn ze dan minder belangrijk? Nee zeker niet. De invloed, die de partijen (kunnen) hebben in de Provinciale Staten en ook het Wetterskip is er zeker.

En dat de provinciale partijen verlengstukken zijn van de landelijke politiek is ook zeker niet altijd waar. Onlangs las ik in Trouw de kop: ‘CDA en VVD onder vuur om provinciale stikstofsabotage’. Provinciale en landelijke overheid hebben andere taken en verantwoordelijkheden en het is goed dat ook onze provinciale CDA-fractie van zich heeft laten horen vanuit haar provinciale perspectief.

Je moet elkaar weten te vinden om elkaar te versterken, maar ook om elkaar kritisch te volgen. Kijkend naar onze provinciale fractie mogen we trots zijn op wat zij heeft bereikt en welke initiatieven zij heeft genomen. Attje Meekma heeft daar op onze goed bezochte verkiezingsavond maandag 20 februari over verteld. Fractieleden en gedeputeerden dank voor jullie inzet de afgelopen vier jaren.

Ook gaat onze dank naar de CDA-fractie bij het Wetterskip. Piet Kuipers uit Gerkeskooster-Stroobos was hiervoor onze gemeentelijke informatiepunt. Piet bedankt!

Op de lijst voor zowel Provinciale Staten als ook Wetterskip hebben we kandidaten uit onze gemeente: Romke van der Wal uit Buitenpost en Meindert Talma uit Twijzelerheide stelden zich verkiesbaar voor respectievelijk PS en WS. Twee mannen met veel - niet alleen politieke - ervaring, die provinciaal en in het Wetterskip een goede bijdrage kunnen leveren. Zij rekenen op uw stem!

De verkiezingskoorts? Ik zie nog geen CDA-spandoeken hoorde ik deze week. Inmiddels zijn ze geplaatst op de vertrouwde plaatsen. Een klusje waar we in de toekomst graag wat nieuwe sterke jonge mannen/vrouwen voor willen uitnodigen om mee te helpen. Vind je dit eens leuk om te doen, meld je aan bij het bestuur.

En zo zijn er vaker bijdragen te leveren aan onze partij. Dat hoeft niet beslist via de fractie of het bestuur. Wil je iets voor het CDA doen? Kun je iets voor het CDA doen? We hebben allen onze talenten en als CDA maken we daar graag gebruik van.

Groet Lydeke Zandbergen-Beishuizen