Woensdagavond 6 maart, een spannende avond voor Jouke maar ook voor mij. Die avond zou de raad van de gemeente Westerveld beslissen over wie voorgedragen zou worden als hun nieuwe burgemeester. En dan rond 20.30 uur een berichtje: “Ik bin it wurden.” Het moest nog even stilgehouden worden, maar al gauw kwam het ene bericht na het andere via de social media. En dan begint het voor de fractie: wie gaat onze nieuwe wethouder worden en hoe gaan we het tijdpad bepalen. Het moest allemaal zorgvuldig gebeuren.

We wisten dat Jouke ambitie had; logisch, gezien zijn ervaring als wethouder. Als CDA juichten we deze stap dan ook toe en zijn we er trots op dat onze wethouder burgemeester wordt. Als fractie was al eerder gesproken over de ambitie van Jouke en konden we in een eerder stadium gesprekken voeren. Toen bekend werd dat er een andere wethouder zou moeten komen, hebben we nog enkele gesprekken gevoerd en dit in de fractie uitgebreid besproken. De financiële deskundigheid was voor de fractie doorslaggevend om Harjan Bruining voor te dragen als de opvolger van Jouke. Harjan is bereid om zich voor de komende twee jaren beschikbaar te stellen. Hier zijn we als CDA heel blij mee. Gezien de financiële situatie en de gevolgen van ontvlechting kan de gemeente Achtkarspelen Harjan goed gebruiken en hebben we er alle vertrouwen in dat hij hier een grote belangrijke rol in kan spelen.

We wensen Jouke heel veel succes in zijn nieuwe rol als burgemeester in een gemeente, gelegen in een prachtige omgeving. We hopen dat Jouke met zijn gezin daar een mooie tijd heeft.

Daarnaast wensen we Harjan heel veel succes als wethouder in Achtkarspelen en op een mooie en goede samenwerking met de fractie van het CDA. Hier hebben we alle vertrouwen in! (foto’s van felicitatie Jouke en Harjan)

Thea Kuipers