CDA Achtkarspelen bracht op maandagavond 10 oktober 2022 een werkbezoek aan plaatselijk belang Drogeham en MEYD. Rond de klok van acht uur werd de fractie door bestuursleden van plaatselijk belang Drogeham ontvangen in dorpshuis De Doarpskeamer. Onder het genot van koffie met wat lekkers verwelkomde voorzitter Klaas Alma het gezelschap en vertelde hij over de totstandkoming van het fraai ingerichte dorpshuis en de oprichting van stichting MEYD, een initiatief om de gezondheid van de inwoners te bevorderen en verbinding met elkaar te stimuleren.

Vervolgens zette hij uiteen wat de situatie en wensen zijn voor woningbouw in Drogeham en vertelde hij over de oprichting van Gebiedscoöperatie Energyk Skûlenboarg, een samenwerking met dorpsbelang Jistrum-Skûlenboarg, PB Kootstertille, PB Drogeham en Dorpscoöperatie Energyk Eastermar met als gezamenlijk doel de opbouw van een duurzame toekomst door te investeren in het opwekken van groene energie. Vanuit Aanvalsplan Isoleren Fryslân zullen vijftien woningen in Drogeham worden geïsoleerd. Zorgen zijn er bij PB over buslijn 13 van Arriva. Deze directe verbinding richting Leeuwarden die dreigt te verdwijnen, het voorzieningenniveau in het dorp en de onzekerheid over het voortbestaan van dorps- en buurthuizen in Achtkarspelen. Het CDA Achtkarspelen streeft naar het verlevendigen van dorpen, goed openbaar vervoer hoort daarbij, zo ook een ontmoetingsplek voor ieder dorp in de gemeente Achtkarspelen.