Onze wethouder, Jouke Spoelstra is voorgedragen als burgemeester van de gemeente Westerveld. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties moet de benoeming nog goedkeuren. Naar verwachting wordt Jouke in mei 2024 beëdigd. Jouke kreeg woensdagavond te horen dat hij door de raad van Westerveld gekozen is als de nieuwe burgemeester van de gemeente. Met zijn gezin gaat hij wonen in de gemeente Westerveld. Jouke is sinds 2014 raadslid voor het CDA en vanaf 2016 wethouder.

Volgens de vertrouwenscommissie is Jouke de beste kandidaat. Hij is enthousiast, verbindend en benaderbaar. "Spoelstra is iemand die met humor en oprechte interesse weet te verbinden. Hij is iemand die de kracht van dorpen ziet en weet in te zetten." Hij wordt verder omschreven als een 'echte plattelander'. Juist deze kwalificaties maken dat wij Jouke zullen missen.

Jouke is iemand, die zowel in de gemeente als ook provinciaal (hij is lid van het provinciaal CDA-bestuur) een zeer actieve persoon is voor het CDA. Landelijk heeft hij een goede verbinding met zowel de leden van de Tweede Kamer als het landelijk CDA-bestuur.

Het CDA van Achtkarspelen komt zo spoedig mogelijk met een voordracht voor een nieuwe wethouder.