08 april 2021

WIJ WILLEN GEEN EXTRA GASWINNING IN TYTSJERKSTERADIEL

Gasbedrijf Vermilion heeft in Den Haag een aanvraag ingediend om maar liefst meer dan 11 miljard m2 gas extra uit de gasvelden onder Tytsjerksteradiel te halen. De CDA-fractie is hier fel op tegen. De bodemdaling gaat van 18 cm naar 32 cm. Hierdoor is er kans op zwaardere aardbevingen, schade aan huizen en wegen, verzakt de riolering en is er mogelijke vervuiling van de drinkwaterwinning. Bovendien is het zgn “fracken” aangevraagd (het breken van diepe grondlagen om gas vrij te maken), waardoor er grote kans is op trillingen. De mijnbouwwet zegt dat schade aan gebouwen moet worden voorkomen. Dat kan Vermilion absoluut niet garanderen en geeft dat ook toe. Bovendien heeft de minister beloofd geen nieuwe plannen goed te keuren en dit gaat om nieuwe opsporing en boringen.

DIT KAN EN MAG DUS NIET!

Het college heeft al een negatief advies uitgebracht en de CDA-fractie zal zo nodig contact zoeken met onze Tweekamerfractie.

WANT GÉÉN EXTRA GASWINNING IN TYTSJERKSTERADIEL!