17 oktober 2023

Nieuwsbrief september

Voorwoord

Vlak voor de zomerreces viel het kabinet. De verkiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer zijn ingepland op 22 november 2023 en dat betekent werk aan de winkel. Niet alleen voor het landelijke bestuur, maar ook voor ons als gemeente, bestuur en u als lid.

ALV 2023

Marssum, 12 september 2023. Op deze dinsdagavond stond de algemene ledenvergadering van de gemeente Waadhoeke en Leeuwarden gepland. Onder het genot van koffie, thee en een plak cake werd het verkiezingsprogramma doorgenomen. Vooraf aan de vergadering was er één amendement. Tijdens de vergadering volgden er nog twee.

Na een korte onderbreking was het tijd voor de advieslijst. Zowel de gemeente Waadhoeke als de gemeente Leeuwarden hebben de kandidaten Jouke Spoelstra en Wieke Goudzwaard-Wiersma voor gedragen voor plek drie en vier. Verder is de advieslijst ongewijzigd gebleven.

Hieronder staan de amendementen en algemene opmerking voor het verkiezingsprogramma.

1. De zin: ‘Alle sectoren moeten een evenredige bijdrage leveren aan het oplossen van de stikstofproblematiek: luchtvaart, verkeer, scheepvaart, industrie en landbouw’ toevoegen aan de tekst van punt 7 pagina 9. Dat klopt.
  2. De tekst: ‘Regels en wetten worden gehandhaafd. Wanneer we dat niet doen, treedt normvervaging op en doen we afbreuk aan de gemeenschap die we samen willen zijn. (De huidige Opiumwet dient geactualiseerd en bij de tijd gebracht te worden. Tekortkomingen moeten worden gerepareerd in deze wet.) Daarom is het van groot belang om de tekortkomingen in de huidige Opiumwet aan te pakken. Door middel van drugspreventieplannen willen we de samenleving bewust maken van de zware criminaliteit die zich schuilhoudt achter elke gram harddrugs’ toevoegen aan tekst 9.4 op pagina 54.
  3. De zin: ‘Noord-Nederland heeft recht op aansluiting Lelylijn’ toevoegen aan tekst 6.17 op pagina 37.

Algemene opmerkingen:

1. Het programma mag meer concrete daadkracht uitstralen, zoveel mogelijk algemeenheden vermijden.
  2. Friesland dient in de tekst vervangen te worden door Fryslân

Nieuws van uit de fractie

De CDA-fractie is na het zomerreces klaar voor de laatste drie maanden van 2023. De reguliere zaken zoals bestemmingsplannen lopen door en worden behandeld. De grote langer lopende dossier worden door de woordvoerders continu gevolgd. Daarbij kunt u denken aan het dossier Koornbeurs, de keuze van de nieuwbouw scholen en zwembad, de ontwikkelingen m.b.t het energielandschap en de Regiodeal.

Agrarische dagen

Woensdag 20 september starten de agrarische dagen weer. Vijf dagen lang activiteiten, muziek en plezier in Franeker. Ook dit jaar is het CDA weer vertegenwoordigd op de jaarmarkt. Op dezelfde plek als vorig jaar, ter hoogte van de Blokker, beantwoorden fractieleden en leden van het CDA al uw vragen.

Komende zaterdag zijn de CDA-raadsleden (per toerbeurt) aanwezig op de jaarmarkt van de Agrarische Dagen. Komen jullie ook even langs? Mochten er vragen zijn dan kunnen we die direct beantwoorden. Natuurlijk kunt u altijd vragen stellen aan de CDA-fractie, deze kunnen per mail gesteld worden aan [email protected] .

Nieuw & vertrek

Sinds mei 2023 heeft Ype van Marrum zich aangesloten bij het bestuur van CDA Waadhoeke. Ype zal zich bezighouden met het secretariaat en de website. Verder in deze nieuwsbrief zal Ype zich voorstellen.Als er mensen bijkomen gaan er ook altijd weer mensen weg. Tijdens de laatste bestuursvergadering heeft Willyanne Bartlema aangegeven uit het bestuur te stappen. Via deze weg willen wij, het bestuur, Willyanne nogmaals bedanken voor haar inzet!

Ype van Marrum

Mijn naam is Ype van Marrum en ik zit sinds mei 2023 in het bestuur van CDA Waadhoeke. Ik woon in Franeker samen met mijn ouders en broertje. In mijn vrije tijd speel ik graag volleybal en padel. In Zwolle studeer ik Logistiek Management. Ik heb stage gelopen bij Cargill in Deventer. In deze chocolade fabriek hield ik mij bezig met de administratieve verwerking van de overtollige producten. Momenteel loop ik stage bij Probo in Dokkum. Binnen het bestuur zal ik het secretariaat op mij nemen samen met de website. Ik heb er zin in!

Willyanne Bartlema

Na bijna 3 jaar actief te zijn geweest binnen het bestuur van CDA Waadhoeke heb ik onlangs binnen het bestuur besloten minder actief te zullen zijn door de zwangerschap van ons eerste kindje. Onlangs hebben wij ook een optie op een kavel buiten de gemeente kunnen krijgen waardoor actief zijn binnen het bestuur er niet meer in zit. Ik heb een ontzettend leuke tijd gehad met waardevolle herinneringen aan de gezellige en natuurlijke informatieve bestuursvergaderingen bij Griet thuis. Echt fantastisch.

Sociale Media

Wilt u graag op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen in onze gemeente? Volg ons dan op Instagram. Dit kunt u ook volgen op Facebook.

Onze Instagram: https://www.instagram.com/cda_waadhoeke/

Onze facebook: https://www.facebook.com/CDAWaadhoeke

Vriend van CDA Waadhoeke

Vindt u (lokale) politiek belangrijk? Het is begrijpelijk dat u niet meteen lid van het CDA wilt worden. U heeft bijvoorbeeld meer met de lokale partij dan met de landelijke partij of u vindt contributie te hoog, maar u draagt het plaatselijk CDA wél een warm hart toe en bent bereid de plaatselijke afdeling financieel of anderszins te ondersteunen?

U kunt vriend worden van CDA Waadhoeke voor € 25,- per jaar. U bijdrage komt rechtstreeks in de kas van het plaatselijke CDA. Als vriend ontvangt u van ons regelmatig een digitale nieuwsbrief en u bent welkom op onze gemeentelijke ledenvergaderingen én openbare fractievergadering.

Wanneer u vriend bent van CDA Waadhoeke heeft u hierbij echter geen stemrecht. Wilt u dat wel? Dan kunt u zich aanmelden via het landelijke CDA. Hierdoor wordt u op de hoogte gehouden van alles binnen het CDA.

U krijgt in december nog bericht hoe dit praktisch is zijn werk gaat.

Nieuwbrief via de mail

De nieuwsbrieven en andere informatie vanuit het bestuur worden zoveel als mogelijk via de mail verstuurd. Wij hebben helaas nog niet van ieder lid een emailadres waar we alle informatie heen kunnen sturen. Hebt u nog geen emailadres doorgegeven? Mail deze dan naar [email protected]