Het CDA vindt dat Waadhoeke een stimulerende en voorbeeldfunctie heeft om de biodiversiteit te beschermen. Het CDA vindt vergroening van tuinen en schoolpleinen, het ecologisch beheer van openbaar groen en het boom herplantingsbeleid belangrijke punten. Bij ecologisch beheer moeten we netheid niet uit het oog verliezen en staat veiligheid altijd voorop.

Duurzaamheid

Fossiele brandstoffen raken uitgeput en zijn schadelijk voor het milieu. Waadhoeke moet daarom meer ruimte bieden aan eigen opwek van duurzame energie. Het CDA wil samen met de inwoners, de provincie, de netbeheerder en andere betrokken partijen werken aan een mix van wind- en zonne-energie. Lokaal profijt, draagvlak en landschappelijke inpasbaarheid vindt het CDA hierbij de bepalende factoren. Daarnaast vindt het CDA energiebesparing een belangrijk aandachtspunt. Daarom hebben wij de energiecoach voor inwoners en het duurzaamheidsloket voor bedrijven gesteund. Duurzame lokale initiatieven als de Buurtmarkt Better foar Letter uit Menaam hebben we ook ondersteund. Dit vinden we een prachtig voorbeeld van samenwerking gericht op eigen lokale productie.

Doelen

• Initiatieven van dorpen, verenigingen, inwoners en agrariërs op het gebied van biodiversiteit stimuleren en faciliteren
  • Meer inzetten op groenonderhoud in dorpen en wijken
  • Aandacht voor circulariteit bij sectoren, zoals bouwen, mobiliteit en toerisme