11 december 2020

Column Raimond

Geen schnitzel, wel Black Friday

De horeca kwam afgelopen week in het verweer. We horen bijna dagelijks hun schrijnende verhalen. Het lijkt een bijna uitzichtloze situatie. Ze zijn aan het overleven met hun laatste spaarcenten. Zuur is het. Nog zuurder is het dat we niet weten of de sluiting wel veel effect heeft. Wat we in ieder geval wel weten is dat grote groepen mensen bij elkaar een groot verspreidingsrisico vormen. Helder. En wat zien we de afgelopen weken? Rijen voor de kassa’s van de Intratuinen, Hornbachs, Ikea’s en andere grote winkelketens. De winkelstraten in de grote steden puilen uit van de mensen, maar een man of 20-30 in een restaurant met tafeltjes op afstand en beschermingsmaatregelen dat mag niet. Ik gun de ondernemers die wel open mogen alles, maar de horecasector wordt hier door een totaalverbod wel erg hard geraakt. En dat terwijl zij afgelopen zomer keihard hebben gewerkt en zich uitstekend aan de maatregelen hebben gehouden. Het ligt niet aan hen. Het ligt aan het gedrag van mensen. De mens blijkt toch een kuddedier te zijn, waarbij de kracht van het instinct blijkbaar groter is dan die van het verstand.