
25 oktober 2024
14 maart 2025 3 minuten lezen
Op 12 maart bespraken we de stand van zaken rondom de herijking van het parkeervergunningenbeleid in de binnenstad.

De herijking van het parkeervergunningenbeleid in de binnenstad heeft de meeste van ons wel bezig gehouden. Er waren diverse verrassingen zoals de tijdelijke parkeerpunaises, veel zorgen en ook wel serieuze vragen bij de uitvoering ervan. We waren wat prematuur met onze vragen naar een update in januari, maar zijn blij dat we nu over de eerste stand van zaken konden spreken met elkaar.
Voorop gesteld: nieuw beleid heeft tijd nodig. In die zin hebben we nu vooral gekeken naar opvallende knelpunten en concrete en mogelijke verbeterpunten die overduidelijk nodig zijn. En eerder is ook gesproken over 2025 waarin de raad nog de mogelijkheid heeft om eventuele onvolkomenheden aan te geven en bij te laten stellen.
We waren benieuwd hoe ook de aantallen plaatsen en verstrekte vergunningen per zone zich tot elkaar zouden verhouden. En hier lijkt ook wel een optimalisatie mogelijk. Idealiter is het verschil tussen het aantal beschikbare parkeervakken en het aantal vergunningen niet te klein. Je wilt voorkomen dat mensen onnodig moeten gaan zoeken naar een plekje. Zeker als er een keer een toerist per ongeluk zijn auto in het vergunningengebied parkeert.
Vooral zone Noordwest valt op. 1 parkeerplaats meer dan dat er vergunningen verstrekt zijn en dat is inclusief de 19 parkeerplaatsen die op de Contre Escarpe zijn gemaakt. Los van het feit dat dit voor veel mensen ver lopen is (of de Bleek is dichterbij en gratis), zou verschuiving van de zonegrenzen hier soelaas kunnen bieden, zo lijkt ons.
Ook Zuidwest kent slechts een surplus van 9 plaatsen, terwijl Noordoost en Oost een veel groter surplus hebben.
Daar zitten wat ingewikkelde kanten aan. Mensen die hun tuin opofferden en bestraten om te voorkomen dat ze een vergunning moesten betalen of een parkeervak voor hun oprit kregen zien nu een halflege straat omdat er een fors surplus aan parkeerplaatsen is.
Wij zullen daarom met een motie komen in de raad van april om waar nodig de zonering aan te passen.
Een paar opgehaalde suggesties in de binnenstad zijn oa:
Financieel
We geven minder vergunningen uit dan dat er plaatsen zijn. Meer mensen parkeren op eigen terrein of de Bleek zo lijkt. De Bleek lijkt ook voller en het toeristisch seizoen moet nog beginnen. Deze 133 plaatsen vertegenwoordigen zo’n € 20.000 euro aan opbrengsten per jaar. We hebben het college gevraagd eens na te denken om inwoners van de binnenstad met een tweede auto de mogelijkheid te bieden een tweede parkeervergunning aan te vragen. Zo ontlasten we de Bleek en denken we aan de gemeentekas.
Handhaving
Een belangrijk argument om het parkeervergunningenbeleid te wijzigen was het mogelijk maken van een goede handhaving. Dit betekent ook dat het voor bezoekers duidelijk is waar je wel en niet mag parkeren. Het valt ons op dat veel mensen het bord over het parkeervergunningen gebied niet zien. Wellicht ligt dat ook aan de locatie van het bord. Als je de Koepoortstraat inrijdt moet je opletten op waar je heen kan, een fietspad, een zebra… Het college gaf aan dit blijvend te zullen bekijken en nog eens opnieuw te bezien waar nodig .
Overdag lijkt er voldoende parkeerruimte, maar wanneer ’s avonds bewoners thuis komen en de horeca bezocht wordt lijken er regelmatig problemen te ontstaan. We durven te zeggen dat er bijna elke avond foutparkeerders te vinden zijn. Vaak horecabezoekers. Het lijkt dan ook belangrijk om niet alleen de bebording duidelijk zichtbaar te hebben, maar ook ’s avonds te handhaven. Het college gaf in reactie aan dit te zullen overleggen.
Mindervaliden
We lezen dat er nu ruimte is ontstaan voor het realiseren van gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken. Dat is winst. Elke aanvraag zou gewoon volgens de normale regels moeten verlopen, zo gaf het. college aan.
Digitalisering
Ons verzoek aan het college was om bij de eerste evaluatie van de herijking van het parkeervergunningenbeleid, inzicht te geven in de wenselijkheid van verdere digitalisering op korte termijn. Nu we hopelijk dit jaar duidelijkheid krijgen met welke herindelingspartner we verder gaan is het wellicht verstandig aan te sluiten bij de systematiek van deze gemeente. Dit bespaart ons wellicht veel tijd en geld.

25 oktober 2024