09 november 2021

Beantwoording vragen CDA over bushalte "Kruisberg"

Bushalte Kruisberg aan de Kruisbergseweg in Doetinchem wordt de laatste jaren steeds intensiever gebruikt. Voor verschillende groepen reizigers is het een aantrekkelijke bushalte om te gebruiken. Zo vertrekken veel leerlingen van de Jacobus Fruytier scholengemeenschap van deze bushalte, jeugdspelers van De Graafschap, bezoekers aan de Kruisberg en forensen die via de Tweede Loolaan eenvoudig naar andere delen van Doetinchem kunnen fietsen voor hun werk. Het is goed om te zien dat de bushalte van belang is in deze reisbewegingen. Nu is het alleen ook zo dat er vanwege al dit gebruik veel fietsen gestald worden. Er is niet genoeg ruimte in de fietsenstalling waardoor fietsen nu makkelijk omvallen en stuk kunnen gaan.

Het CDA had daarom volgende vragen aan het college, de antwoorden zijn onder de vragen te lezen:

1. Wie is er verantwoordelijk voor de fietsenstalling?
De gemeente is verantwoordelijk voor de halte-inrichting.

2. Is het college bekend met het intensieve gebruik van de bushalte?
Ja, het college is hiermee bekend.

3. Is het mogelijk dat de eigenaar de fietsenstalling vergroot zodat meer gebruikers veilig
hun fiets kunnen stallen?
Twee jaar geleden is het aantal fietsvoorzieningen al uitgebreid naar aanleiding van het toegenomen gebruik. Daarbij is het oppervlakte verharding vergroot en zijn extra fietsnietjes geplaatst.
Deze beugels zijn niet alleen bedoeld om de fiets tegenaan te zetten maar ook om het plaatsen van fietsen te structureren. Het is nadrukkelijk ook de bedoeling om de ruimte tussen de beugels te gebruiken voor het plaatsen van fietsen. Daarnaast hebben reizigers ook de mogelijkheid om de fiets te plaatsen bij de tegenover gelegen bushalte. Het college laat onderzoeken of het plaatsen van extra fietsvoorzieningen bij de bushalte nodig en mogelijk is. Het resultaat hiervan is eind dit jaar beschikbaar.

Foto: Kim Bosch