14 november 2021

Arbeidsmigranten verdienen dak boven hoofd in onze gemeente

De vraag naar fatsoenlijke huisvesting voor arbeidsmigranten groeit. In veel gemeenten staat dit op de agenda, ook in Elburg. Op 15 november 2021 besluit de gemeenteraad over een initiatief aan de Berkenweg in Doornspijk. De eigenaar van dit gebied wil met 16 (nieuwe) woningen plek bieden aan maximaal 96 arbeidsmigranten. De CDA-fractie heeft een werkbezoek gebracht aan deze locatie.

Cees Dijkhuizen, fractievoorzitter CDA Elburg: ‘Mensen die keihard voor ons werken, verdienen een nette plek om te wonen. Voor arbeidsmigranten is dat niet vanzelfsprekend. Het dringt steeds meer door dat de gemeente hierin een taak heeft. In Elburg is er nu beleid om volgens landelijke normen eerlijke huisvesting te regelen. Als CDA staan we daar achter, we vinden dat sociaal en rechtvaardig’.

In het beleid over de huisvesting van doelgroepen, zoals arbeidsmigranten, staan regels over de omvang van de huisvestingslocaties, inwonerparticipatie en het verplichte beheer op deze locaties. Door ter plekke te gaan kijken heeft de CDA-fractie zich geïnformeerd over de situatie in de praktijk.

Anita Kloosterman-Barneveld, fractielid CDA: ‘Het is geen gemakkelijk onderwerp, want er zijn veel belangen: van omwonenden, de initiatiefnemer en de arbeidsmigranten zelf. Wij kiezen voor maatwerk per locatie en een goede balans, waarbij ieder mens telt. Aan de Berkenweg wonen bijvoorbeeld al jaren arbeidsmigranten. Door nu afspraken te maken, wordt de huisvesting beter en kunnen we overlast voor de buurt voorkomen. Ook houden we met dit soort locaties woningen in de wijken beschikbaar voor starters, senioren en anderen. Wegkijken is voor het CDA dus geen optie, anders komt uiteindelijk iedereen in de knel’.