22 november 2021

Zuinig op schone lucht

Tijdens koude dagen geeft het haardvuur niet alleen gezelligheid. Het kan ook leiden tot overlast voor buurtbewoners. Zeker voor mensen met astma zorgt houtrook voor klachten. CDA Elburg vraagt het college van burgemeester en wethouders daarom zuinig te zijn op onze schone lucht.

Cees Dijkhuizen, fractievoorzitter van CDA Elburg: ‘De gemeenteraad heeft een brief ontvangen waarin een inwoner zijn zorgen uit over houtstook. Door de hoge gasprijzen gaat bij meer mensen de haard of houtkachel aan. Voor buurtbewoners kan dat overlast geven. We horen die signalen vaker. Voor het CDA reden het college te vragen wat we kunnen doen om hinder en stank te voorkomen.’

Veel gemeenten werken samen in het kader van het Schone Lucht Akkoord. Dijkhuizen: ‘In de gemeente Elburg zijn we blij met onze schone lucht. Voor onze eigen gezondheid is het belangrijk dat we daar zuinig op blijven. Als gemeenten kan je daarin van elkaar leren. Hoe helpen we elkaar onze lucht schoon te houden? We vragen het college om hier waakzaam in te blijven.’