21 augustus 2017

Vragen over zak- en kleedgeld jeugdzorg

Kinderen en jongeren onder voogdij of met een ondertoezichtstelling lopen hun zak- en kleedgeld mis door onduidelijke afspraken. Dat blijkt uit een rapport van de Kinderombudsman. Volgens de Jeugdwet moeten gemeenten hierover afspraken maken met zorginstellingen. Zak- en kleedgeld zijn bedoeld voor noodzakelijke kosten zoals kleding, schoenen en schoolspullen.

CDA Elburg heeft het college gevraagd of deze problemen ook in de gemeente Elburg spelen. Kinderen die onder voogdij of met een ondertoezichtstelling in een instelling verblijven, kunnen niet meer thuis wonen en hebben soms geen enkel contact meer met hun ouders. Ze zijn afhankelijk van de hulp die wordt geboden. Volgens het CDA mag deze kwetsbare doelgroep niet de dupe worden van onduidelijke afspraken.

Alarmerend is de stelling van de Kinderombudsman dat ‘financiële afwegingen bij de uitvoering van de zak- en kleedgeldvergoeding een grote rol lijken te spelen, wellicht een grotere rol dan het belang van het kind’. Het CDA hoopt dat uit de antwoorden van het college van Elburg blijkt dat deze ernstige situatie zich in de praktijk niet voordoet.