23 februari 2018

Blij met een duurzame school

Tijdens de Duurzaamheidsdag op 22 februari presenteerden 250 leerlingen van Lambert Franckens (LF) concrete ideeën over een groener en schoner milieu. Kandidaat-raadsleden van lokale partijen gingen met de leerlingen in gesprek over de plannen. Namens CDA Elburg was lijsttrekker Cees Dijkhuizen aanwezig: ‘We zijn verrast over het enthousiasme van de jeugd. Dakpannen die energie leveren, meer groen in de wijken en fietszones: met deze voorbeelden laten de leerlingen zien een duidelijk beeld te hebben bij een groene toekomst. Aan die groene toekomst willen we als CDA graag mee helpen bouwen’.

De leerlingen uit 4-Havo en 4-VWO deden voorstellen voor de nieuwe wijk De Horstkamp. Voordat de ideeën werden gepresenteerd, hebben leerlingen de omgeving van De Horstkamp bezocht. Cees Dijkhuizen: ‘Door met zo’n nieuwe wijk aan de slag te gaan wordt een duurzame buurt opeens heel tastbaar. Het gaat over energie, openbaar groen, mobiliteit en afval. De keuzes die we vandaag maken, werken soms heel lang door. Laten we het dus bij nieuwe wijken meteen goed doen’.

De Duurzaamheidsdag stond in het teken van een internationaal keurmerk voor duurzame scholen: Eco-Schools. Voor het verkrijgen van het keurmerk moet de school verschillende stappen doorlopen. Rond de zomer wil Lambert Franckens de hoogste trede behalen: de Groene Vlag. Cees Dijkhuizen: ‘We juichen deze ambitie van harte toe. Het is belangrijk de jeugd van nu te betrekken bij de toekomst van hun omgeving. En daar hoort duurzaamheid zeker bij’.