25 september 2017

Veluwe op 1 in debat vliegroutes

Het kabinet houdt te weinig rekening met de belangen van de inwoners in de regio. Dat vindt het CDA in Elburg. De staatssecretaris wil nieuwe routes niet onderzoeken, als Schiphol daar mogelijk last van heeft. De lokale fractie heeft CDA-kamerlid Van Helvert daarom gevraagd op te komen voor de belangen van mens en dier op de Veluwe.

Bij het bepalen van de vliegroutes voor Lelystad Airport gaat het telkens vooral om de belangen van Schiphol. De vliegtuigen van en naar Lelystad mogen van het kabinet geen gebruik maken van het luchtruim van Schiphol, ook niet als het maar om kleine delen gaat. CDA Elburg wil dat deze eis van tafel gaat en er meer aandacht komt voor de dorpen en steden onder de vliegroutes. In de huidige plannen vliegen de vliegtuigen van en naar Lelystad te laag over de regio.

Op initiatief van het CDA besluit de gemeenteraad van Elburg maandag om de komende jaren vliegtuiggeluid te meten. Met die metingen in de hand kan op basis van feiten worden aangetoond dat de Veluwe recht heeft op minder hinder. Het CDA wil daarmee voorkomen dat bij de nieuwe indeling van het luchtruim opnieuw vooral gekeken wordt naar de eisen van Schiphol.