22 januari 2022

CDA Hattem wil inwoners meer laten profiteren bij zonnepanelen

Tijdens de commissievergaderingen van 17 januari besprak de gemeenteraad de verklaring van geen bedenkingen voor de aanleg van drijvende zonnepanelen langs de Oostersedijk. Raadslid Harry Kremer gaf namens het CDA Hattem aan meer duidelijkheid te willen over participatie van inwoners in de opbrengsten van dit initiatief en bij toekomstige initiatieven: ‘’Er moet een duidelijk beleid komen waarin staat hoe inwoners, in het bijzonder ook inwoners met een smalle beurs, deel kunnen nemen in zonnepanelen en kunnen profiteren van de opbrengsten!’’

Al tijdens eerdere vergaderingen gaf het CDA Hattem aan participatie van inwoners in zonneprojecten belangrijk te vinden. Harry Kremer: ‘’Toch zien we hier in het huidige plan te weinig van terug. In ons zonneveldenbeleid staat dat inwoners voor 40 procent moeten kunnen deelnemen bij een initiatief als dit. In dit plan staat dit niet vermeld, en er is ook nog geen overeenkomst gesloten tussen Wielink en Powered by Hattem over participatie van inwoners.’’

De mening van het CDA Hattem werd breed gedeeld in de commissie. Waarschijnlijk wordt het college in de volgende raadsvergadering in een motie gevraagd de rol van de gemeente, het uitvoeringsbeleid en de uitvoeringsstrategie ten aanzien van financiële participatie/lokaal eigendom bij grootschalige zonneprojecten uit te werken.  Kremer: ‘’Hierdoor ontstaat voor inwoners duidelijkheid bij toekomstige grote projecten voor zon op land. In het bijzonder willen wij dat duidelijk wordt hoe mensen met een smalle beurs hierbij mee kunnen profiteren. We zijn blij dat de wethouder heeft aangegeven dit te willen steunen.’’

Het CDA Hattem vroeg ten slotte samen met andere fracties nog aandacht voor de oeverzwaluwen in het gebied. Kremer: ‘’De initiatiefnemer heeft het advies gekregen om een oeverzwaluwenwand aan te leggen, maar dit advies is niet in het plan van de initiatiefnemer opgenomen. We zijn blij dat de wethouder inmiddels heeft toegezegd met initiatiefnemer Wielink in overleg te treden om dit alsnog te realiseren.’’