23 september 2023

Landelijk CDA-congres: Lelystad Airport definitief niet open

Het landelijk congres van het CDA boog zich afgelopen zaterdag over de vraag hoe het verder moet met de luchtvaart. Tijdens het congres werd gestemd over het programma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november a.s. De commissie die het programma schrijft had voorgesteld om het standpunt in te nemen dat Lelystad Airport definitief niet open gaat.

Enkele CDA-afdelingen uit Flevoland dienden een voorstel in om dit standpunt te schrappen. Tijdens het debat over dit voorstel benadrukte CDA Hattem dat de opening van Lelystad Airport niet bijdraagt aan een duurzame toekomst van de luchtvaart. Ook stelden de Hattemers dat de laagvliegroutes zeer negatieve gevolgen hebben voor de leefbaarheid in Overijssel en Gelderland. Ze werden daarin bijgevallen door Tweede Kamerlid Harmen Krul, CDA-woordvoerder over luchtvaart. Het wijzigingsvoorstel van de Flevolandse afdelingen werd hierna weggestemd door de leden.

Hattems CDA-lid Harry Kremer is blij met de uitkomst van het congres: "Na jaren aandacht te hebben gevraagd voor dit onderwerp kiest het landelijk CDA nu voor het belang van de inwoners van Gelderland en Overijssel. We zijn blij dat we daar als Hattemse afdeling aan hebben mogen bijdragen." Hattemse afdelingsvoorzitter Henberto Remmerts en raadslid Robert Klaassen vallen hem bij: "Dit laat zien dat we als kleine afdeling toch invloed hebben op Den Haag. Dat is het mooie van een ledenpartij als het CDA."