Wij zijn voor een actief beleid voor het plaatsen van zonnepanelen. Wij volgen hierbij de “constructieve zonneladder” van de Natuur en Milieufederaties. Daarmee krijgen onder andere zonnepanelen op daken prioriteit. Eventuele zonnevelden op goede landbouwgronden worden pas mogelijk als zon op daken en zon in restruimtes zoveel mogelijk is benut.

De mogelijkheden van bijvoorbeeld solarparking op de Bleek in Hattem, op de carpoolplekken bij de A50 en bij de jachthaven in Hattem en zonnepanelen langs het spoor zijn het onderzoeken waard. Daarnaast moedigen we zonnepanelen op daken aan, bijvoorbeeld voor scholen en bedrijven. Met de sociale verhuurders maken we afspraken waardoor zoveel mogelijk huurwoningen van zonnepanelen worden voorzien. Ook zijn er inmiddels innovaties om zonnecollectoren op historische gebouwen mogelijk te maken, zonder dat de historische  waarde van deze gebouwen, veelal in de binnenstad, wordt aangetast.