09 maart 2022

Oekraïne

Heerde zoekt geschikte panden voor opvang vluchtelingen Oekraïne
De gevolgen van de inval van Rusland in Oekraïne raken ons diep. We zien dat er in onze gemeente met veel betrokkenheid gekeken wordt naar mogelijkheden om ondersteuning en opvang te bieden voor Oekraïners die gevlucht zijn. Handen worden uit de mouwen gestoken, spullen worden ingezameld. Prachtig om onze gemeenschap zo betrokken te zien.

Alle signalen wijzen erop dat de vluchtelingenstroom nu echt op gang gaat komen en zijn er met spoed plekken nodig.
De veiligheidsregio’s IJsselland, Noord-Oost Gelderland en Flevoland hebben van het kabinet de opdracht gekregen om gezamenlijk 6000 Oekraïnse vluchtelingen op te vangen. De helft van de opvangplekken moet binnen twee weken zijn gerealiseerd.

Wethouder Stephan Nienhuis (Ruimtelijke Ontwikkeling) is samen met het college momenteel aan het werk om die benodigde opvang te inventariseren en vervolgens te realiseren. College werkt daarbij samen met eigenaren van beschikbare locaties.

-- UPDATE--

Op dit moment is duidelijk dat we op 2 locaties opvang kunnen aanbieden, zie artikel Stentor.