09 maart 2023

Ambitieuze Woningopgave

De gemeente Heerde zet in op de bouw van 1010 nieuwe woningen tot en met 2030. Dat staat in de Woondeal voor de Stedendriehoek, die op woensdag 8 maart is getekend. Dit is een verhoging ten opzichte van eerdere afspraken. Omdat hierbij vooral aandacht is voor betaalbare koop- en huurwoningen, is dit goed nieuws voor woningzoekers in Heerde.

Wethouder Stephan Nienhuis, die de woondeal tekende namens de gemeente Heerde: “Het bouwen van deze hoeveelheid nieuwe en voor een groot deel betaalbare koop- en huurwoningen is een ambitieuze opgave. Omdat er al diverse plannen en ideeën zijn op dit moment, lijkt dit haalbaar mits we geen vertraging ondervinden door externe factoren zoals inspraakprocedures, bouwkosten of stikstof.

Bij het bouwen van deze woningen hebben we nadrukkelijk aandacht voor voldoende woningen in de sociale sector en voor doelgroepen zoals starters. Al met al biedt deze opgave nieuwe kansen om passende woningen te realiseren voor onze inwoners. Voor het college en de gemeenteraad is woningnood een belangrijk onderwerp dat hoog op de prioriteitenlijst staat. We hopen met voortvarende procedures snel nieuwe woningen te kunnen bouwen.”

Op 8 maart zijn voor de gehele provincie Gelderland in totaal 6 woondeals getekend, waaronder die voor de Stedendriehoek. Dit gebeurde door minister De Jonge, gedeputeerde Peter Kerris en gemeentelijke bestuurders. De opdracht voor de Stedendriehoek is de bouw van 17.229 nieuwe woningen, waarvan 1010 in de gemeente Heerde.