Leges omgevingsvergunning dorpsaccommodaties

Tijdens de begrotingsvergadering van 10 november 2022 is namens Helder door de coalitie het voorstel ingediend om 6 kernen (Loil, Nieuw Dijk, Stokkum, Braamt, Azewijn, Beek/Loerbeek), die de afgelopen periode met een (eenmalige) subsidiebijdrage hun dorpshuis hebben kunnen renoveren of nieuwbouwen, een extra subsidiebijdrage te verlenen. De hoogte van dit extra bedrag zou gelijk moeten zijn aan de door hen betaalde legeskosten voor het verkrijgen van de noodzakelijke omgevingsvergunning.

Wij hebben tegen dit voorstel moeten stemmen, omdat het college aangaf dat deze motie vergaande juridische en financiële gevolgen kan hebben die niet te overzien zijn. Een dusdanig risico vinden wij onverantwoord. Ondanks dat wij dorpshuizen graag een warm hart toedragen en ondersteunen waar wij dat kunnen en dat nodig is, geloven wij dat het nemen van een risico met dusdanige verregaande gevolgen onverantwoord is en wij dit risico niet op kunnen leggen aan de gemeente en haar inwoners.

De motie is desondanks met een kleine meerderheid aangenomen.