Nijmegen | Het nieuwe station Nijmegen mág geen mensen uitsluiten

19 september 2025 1 minuten lezen

Het nieu­we sta­ti­on Nij­me­gen mág geen men­sen uit­slui­ten

Hoewel de raad unaniem instemt met een amendement om toegankelijkheid in de omgevingsvisie te borgen, wordt het direct duidelijk waarom dit nodig is

Ontwikkelingen in Nijmegen

In Arnhem kregen ze een stationsvernieuwing met allure. In Nijmegen? Daar moeten we blij zijn met wat extra fietsenstallingen en een versoberde busoversteek. Terwijl wij het drukste station van Gelderland zijn.

Fast forward naar 2025. We hebben als raad een ambitieuze Gebiedsvisie voor het station vastgesteld, vol mooie woorden over veiligheid, groen, ruimte, en vooral: toegankelijkheid voor iedereen. We beloofden dat geen enkele Nijmegenaar zou worden buitengesloten – niet de slechtziende reiziger, niet de oudere met rollator, niet de persoon in rolstoel.

En wat ligt er nu voor?

Een station waar toegankelijkheid wéér wordt neergezet als optie. Als iets wat “later nog bekeken kan worden binnen budget”, in plaats van als fundamenteel uitgangspunt. Een gevaarlijke oversteek met de busbaan, waar niets ingetekend is voor een veilige oversteek. Een trap naar de fietskelder, waar het maar de vraag is of afwijkende fietsen naar beneden kunnen. En de hellingbaan op perron 4, die ProRail gaat verwijderen.

Telkens weer blijft de optie open dat toegankelijkheid wordt weggestreept als “te duur”.

Het CDA heeft vorige maand een amendement geschreven dat toegankelijkheid leidend principe maakt in onze Omgevingsvisie. Als CDA hebben we eerder met moties samen met andere raadsleden opgeroepen tot Design for all als uitgangspunt: iedereen moet mee kunnen – al vanaf het eerste ontwerp. En toch moeten we hier wéér vechten voor iets wat allang vanzelfsprekend had moeten zijn.

Als CDA blijven we dit aankaarten. Want dit gaat niet over een hellingbaan of een trap. Dit gaat over de vraag: Voor wie bouwen wij deze stad eigenlijk?
Voor mensen met wie het makkelijk ontwerpen is? Of ook voor mensen die net wat meer ruimte, hulp of toegang nodig hebben?

Wij zeggen: laat dit station geen monument worden van wat níet gelukt is. Maak het een voorbeeld van wat mogelijk is als je toegankelijkheid serieus neemt.

Het CDA werkt aan een motie om hier weer voor te vechten. Toegankelijkheid moet gegarandeerd worden in het definitief ontwerp.

Voor het CDA is het simpel: als iedereen straks mee moet doen in de mobiliteitstransitie, dan moet ook iedereen kúnnen meedoen. Dat is geen luxe. Dat is rechtvaardigheid.

Nijmegen is pas echt een inclusieve stad, als ook haar grootste toegangspoort dat is.

Lees
ver­der